Prawie na każdym kroku, przyglądając się naszej planecie, widzimy ślady, które pozostawił człowiek, bezpowrotnie zmieniając krajobraz Ziemi. Jednak, jeśli zmienimy perspektywę i spojrzymy na Błękitną Planetę z kosmosu, to bez odpowiednio dużego powiększenia, ślad człowieka pojawia się dopiero w nocy. Zamiast tego za dnia widoczne jest dzieło natury: wypiętrzone kontynenty i błękitne oceany. Te niezwykłe sceny możemy obejrzeć w książce „Halo, czy to Ziemia? Jak nas widać z kosmosu” Tima Peake’a.

Tim Peake wziął udział w misji Principia podczas Ekspedycji 46/47 na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, która trwała od 15 grudnia 2015 r. do 18 czerwca 2016 r. Podczas tych niecałych 27 tygodni na ISS brytyjski astronauta wykonał zdjęcia Ziemi, które w książce zostały podzielone na pięć sekcji tematycznych: noc i dzień, oceany i rzeki, góry i pustynie, miasta i miasteczka oraz Ziemia i kosmos. Nie są to zdjęcia profesjonalisty. Jak dowiadujemy się na wstępie, Peake zainteresował się fotografią dopiero podczas swojej podróży kosmicznej. Wskazówki, jak zrobić dobrej jakości zdjęcie, udzielali mu jego koledzy z załogi. Mimo to potrafią zachwycić. Co więcej, każde zdjęcie prócz tytułu i krótkiego opisu jest opatrzone także w mapkę świata, na której została zaznaczona lokalizacja Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w chwili wykonania zdjęcia, oraz datę.

Album został wydany w prostym, minimalistycznym stylu – choć na stronach znajdują się nie tylko zdjęcia Ziemi, to one przyciągają uwagę czytelnika. Trzeba jednak pamiętać, żeby książkę oglądać z czystymi rękami, bo bardzo łatwo zostają ślady palców, które na ciemnych zdjęciach są bardzo widoczne. To samo tyczy się okładki, która ponadto szybko się ściera i brudzi.

Można się zastanowić czy warto kupować „Halo, czy to Ziemia?”. W końcu bardzo wiele zdjęć kosmosu jest dostępnych na stronach internetowych agencji kosmicznych. Trzeba zaznaczyć, że Peake postanowił przekazać cały jego dochód ze sprzedaży tej książki na rzecz organizacji charytatywnej Prince’s Trust. Zajmuje się ona wspieraniem młodych ludzi w Wielkiej Brytanii borykających się z bezrobociem, bezdomnością czy z problemami ze zdrowiem psychicznym, by odmienili swoje życie i mogli wykorzystać swój potencjał do osiągnięcia sukcesu.

Wydawnictwo Kobiece

Tytuł oryginalny: Hello, is This Planet Earth?
Autor: Tim Peake