Praktycznie każdy z nas marzył kiedyś o zostaniu astronautą lub locie w kosmos. Za tymi pragnieniami zazwyczaj kroczą bardzo ważne rozważania: jak żyje się poza ziemską atmosferą? Na to pytanie, oraz wiele innych, odpowiada w swojej książce Tim Peake – astronauta, który spędził prawie pół roku na ISS.

Zapytaj astronautę autor pokazuje czytelnikowi, jak od kuchni wygląda życie załoganta stacji kosmicznej oraz praca w ESA. W bardzo barwny i obrazowy sposób opisuje on między innymi trening przed lotem w kosmos oraz spacer kosmiczny. Sama książka powstała w dosyć nietypowy sposób – Peak zebrał i odpowiedział na pytania zadane mu na Twitterze i Facebooku pod tagiem #askanastronaut. Podzielił je na 8 rozdziałów skupiających się na różnych aspektach pracy astronauty – od treningu, przez szkolenia, na powrocie na Ziemię kończąc. Dzięki tak otwartemu sposobowi gromadzenia treści, znalazły się tutaj pytania zadane przez ludzi z praktycznie każdej grupy wiekowej, a co za tym idzie, obok opisu procedur wykonywanych przed startem rakiety znajdziemy również twierdzącą odpowiedź dotyczącą picia herbaty w stanie nieważkości.

Na pochwałę zasługuje szata graficzna – treść często przeplatana jest pięknymi ilustracjami lub wysokiej jakości zdjęciami. Poza walorami estetycznymi, stanowią one także rozwinięcie poruszanego aktualnie tematu. Sama książka napisana jest w sposób bardzo przystępny – autor stara się unikać języka technicznego, tłumacząc wszelkie pojęcie związane z astronomią. Lekkie pióro i dosyć luźny styl sprawiają, że czytający odbiera Zapytaj astronautę jako rozmowę z dobrym znajomym.

Zapytaj astronautę nie należy klasyfikować jako książki w pełnym tego słowa znaczeniu – możemy tu mówić raczej o czymś przypominającym przewodnik po kosmosie widzianym oczami astronauty. Tak dokładne rozwinięcie tematu kosmonautyki nie zdarza się często, a jeszcze rzadziej opisane jest w sposób tak wciągający. Na około 300 stronach autorowi udało się zawrzeć naprawdę dużo informacji oraz świetnie uzupełniających je ilustracji. Sprawia to, że czytający nie może oderwać się od książki, a przy tym nie otrzymuje zbyt wielu zbędnych danych liczbowych.

Zapytaj astronautę jest książką, którą z całego serca mogę polecić każdemu, niezależnie od wieku i upodobań. Jej układ graficzny oraz brak przesycenia zbędnymi informacjami sprawia, że spokojnie mogą ją czytać dzieci, jak i dorośli, nieposiadający żadnej wiedzy astronomicznej. Jest to najprawdopodobniej jedna z najlepszych książek popularnonaukowych dotyczących szeroko pojętej kosmonautyki.

Tytuł: Zapytaj Astronautę
Autor: Tim Peake
Wydawca: Wydawnictwo Kobiece
Stron: 264
Data wydania: 28.03.2018

Dziękujemy Wydawnictwu Kobiecemu za udostępnienie książki do recenzji!

Jan Nowosielski