Angielscy naukowcy dokonali obserwacji Słońca, które mogą okazać się ważnym elementem pomagającym zrozumieć erupcje słoneczne. Wiadomo, że koronalne wyrzuty masy, groźne w skutkach dla systemów komunikacyjnych na Ziemi, zapoczątkowywane są w aktywnych regionach na Słońcu, które zbudowane są z lasu pętli słonecznych. Regiony znajdujące się po dwóch stronach równika bywają często połączone ogromnymi pętlami, które mogą przekraczać równik. Giganty te uważano do tej pory za nieszkodliwych olbrzymów, jednak opinię tę być może przyjdzie zmienić.

Naukowcy z Mullard Space Science Laboratory, University College London (MSSL-UCL) w publikacji, która ukaże się w Astronomy and Astrophysics, opisują gwałtowny, wybuchowy charakter tych pętli. Naukowcy, opierając się o dane dostarczone przez satelity SOHO i Yohkoh, badali, jak często wybuchają te gigantyczne pętle.

W przeszłości zaobserwowano tylko jedną taką erupcję i ten fakt odpowiada za dobrą opinię, jaką cieszyły się giganty. Obecnie naukowcy uważają, że te ogromne struktury nie tylko są wyrzucane z powierzchni Słońca, ale również mogą 5 razy zwiększyć swoją temperaturę. W trakcie obserwacji naukowcy zauważyli również, że im dłuższa pętla, tym bardziej może się okazać „wybuchowa”, więc tym bardziej powinna być ważnym celem obserwacji przy przewidywaniu pogody kosmicznej.

Alexi Glover, członek zespołu zajmującego się przewidywaniem pogody kosmicznej przy ESA wyjaśnia: „Te wielkie pętle były obserwowane przez wiele lat – ale ich związek z koronalnymi wyrzutami masy zaczyna być rozumiany dopiero teraz. W przyszłości mamy nadzieję móc przewidywać erupcje słoneczne, zanim one nastąpią, a to jest krok ku temu celowi„. Media oraz bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe są coraz bardziej zależne od satelitów komunikacyjnych i nawigacyjnych. Istotna jest więc nasza wiedza na temat erupcji słonecznych.

Pogoda kosmiczna to gwałtownie rozwijająca się dziedzina i klucz do lepszego zrozumienia procesów fizycznych zachodzących na Słońcu” – mówi dr Louise Harra z MSSL-UCL. – „Wielka Brytania jest krajem wiodącym w badaniach fizyki Słońca, a nowe rezultaty pozwalają nam na postęp w badaniu tych pięknych i niebezpiecznych erupcji„.