W marcu zeszłego roku donieśliśmy o odkryciu najodleglejszego ciała w Układzie Słonecznym – planetoidy Sedna. Wydłużona orbita tak zaciekawiła naukowców, że poszukując rozwiązania tej zagadki dokonali kilku odkryć na temat całego Układu Słonecznego.

Wydłużona orbita Sedny (peryhelium: 75 jednostek astronomicznych, aphelium: 900 j.a.) rozpoczęła badania nad pochodzeniem tego ciała. Według nich, planetoida powstała wewnątrz orbity Plutona i została wyrzucona poza nią przez siły grawitacji planet – olbrzymów, bądź też przechwycona niegdyś z Pasa Kuipera innej gwiazdy przemieszczającej się w pobliżu Układu Słonecznego.

Orbity Sedny i komety Machholz

Porównanie wielkości orbit: planetoidy Sedna, komety Machholz oraz zewnętrznych planet Ukłądu Słonecznego. Schemat sporządził i nadesłał Andrzej Karoń – dziękujemy!

Nietypowa jest nie tylko orbita Sedny – także jej powolny ruch wokół własnej osi, który przypisywano hamującemu wpływowi hipotetycznego satelity, którego jednak Hubble podgląda Sednę, ta okazuje się być samotna„>nie zaobserwowano.

Planetoida Sedna widziana oczami grafika. Charakterystyczne jest czerwone zabarwienie powierzchni tego ciała. Z tej odległości Słońce jest zaledwie jasną gwiazdą, w pobliżu krąży hipotetyczny księżyc planetoidy.

Nowsze badania, których wyniki opublikował w tym miesiącu dr Alan Stern z Southwest Research Institute, wskazują na powstanie Sedny w Układzie Słonecznym, lecz daleko poza orbitą Plutona.

Jak mówi Stern, jeśli tak rzeczywiście było, planety w naszym układzie mogły powstawać na dużo większym obszarze niż dotąd przypuszczano. Możliwe też, że „krawędź” Pasa Kuipera o promieniu 50 j.a. (za którą znacznie maleje liczba występujących planetoid, pisaliśmy o niej Obca planeta w Układzie Słonecznym?„>3 grudnia) nie jest jego zewnętrzną granicą, lecz luką w o wiele rozleglejszej strukturze: Dysku Kuipera.

Ilustracja jest porównaniem rozmiarów orbit planet Układu Slonecznego, Sedny oraz Obłoku Oorta. Kolejne kratki są coraz większym „oddaleniem”. W lewym górnym rogu widzimy orbity planet wewnętrznych i pas planetoid. Z prawej – orbity planet zewnętrznych, na dole z prawej – orbitę Sedny, z lewej – Obłok Oorta.

Do nowych badań wykorzystano oprogramowanie symulujące powstawanie i przyrastanie obiektów w dysku protoplanetarnym, dzięki któremu sprawdzono, czy możliwe było uformowanie Sedny z głazów i innych niewielkich ciał w odległościach między 75 a 500 jednostek astronomicznych (odpowiednio najmniejsza i średnia odległość Sedny od Słońca). Okazało się to możliwe przy założeniu, że orbita Sedny była bliska okręgu. Wydłużona orbita skutkuje gwałtownymi kolizjami, wykluczając przyrost małych ciał. Przyjęto też, że dysk materii, z którego tworzyły się planety w Układzie Słonecznym, był o wiele rozleglejszy niż zwykło się przyjmować.

Symulacje powstawania Sedny sugerują, że pierwotna mgławica pyłowa wokół Słońca była mniej więcej takiego rozmiaru, jak te obserwowane wokół wielu pobliskich gwiazd, na przykład Więcej planet krążących wokół innych gwiazd„>bety Malarza (β Pictoris), której dysk rozciąga się na 1500 jednostek astronomicznych.

Zdjęcie przedstawia znajdującą się w odległości 65 lat świetlnych gwiazdę Beta Pictoris. Otacza ją obłok molekularnego wodoru, z którego prawdopodobnie formują się planety.

Wygląda więc na to, że obiekty wielkości Sedny lub nawet większe mogły powstawać w odległości 75-500 j.a. i że proces ich formowania był stosunkowo krótki (kilka procent wieku Układu Słonecznego). Jeśli tak było z Sedną, prawdopodobnie w odległych regionach naszego układu jest więcej dużych planetoid. Z kolei jeśli znaczna ich część porusza się po orbitach kołowych, potwierdzi się przypuszczenie, że powstały właśnie w tym obszarze.

Pozostaje do sprawdzenia, czy wydłużenie orbity Sedny należy przypisywać bliskiemu przejściu innej gwiazdy czy też innym gwałtownym wydarzeniom.