Naukowcy z National Astronomical Observatory of Japan, University of Tokyo oraz Astrobiology Center prowadzący badania nad życiem pozaziemskim odkryli bardzo ważną cechę pozasłonecznej planety K2-3d odkrytej w 2015 roku przez Kosmiczny Teleskop Keplera.

Artykuł napisała Karolina Wilk.

K2-3d jest to odległa o 137 lat świetlnych od Ziemi egzoplaneta ok. 1,5 razy większa od Ziemi, a jeden obieg dookoła gwiazdy macierzystej zajmuje jej niecałe 45 dni. Jest jedną z 3 planet układu znajdującego się w gwiazdozbiorze Lwa. Szczególną cechą K2-3d jest to, że według kalkulacji temperatura gwiazdy macierzystej oraz bliskość orbity planety sprawiły, iż na jej powierzchni prawdopodobnie panuje klimat podobny do ziemskiego i jest możliwe występowanie wody w ciekłym stanie skupienia. Dzięki temu na K2-3d mogło rozwinąć się życie.

Planeta została zbadana podczas tranzytu, kiedy przechodziła przez tarczę gwiazdy macierzystej. Zasłoniła wtedy nieco światła, co zmniejszyło obserwowaną jasność gwiazdy. Podczas badań naukowcy wykorzystali znajdujący się w Okayama Astrophysical Observatory aparat MuSCAT i 188cm teleskop zwierciadlany.

Dane zebrane podczas tranzytu planety przed jej gwiazdą macierzystą.NAOJ

Dane zebrane podczas tranzytu planety przed jej gwiazdą macierzystą.

W przyszłości dzięki nowoczesnej aparaturze możliwe będzie szczegółowe zbadanie K2-3d. Do dalszego prowadzenia obserwacji ważne było dokładne zmierzenie okresu obiegu planety wokół gwiazdy macierzystej w celu przewidzenia kolejnych tranzytów. Zespołowi udała się ta sztuka z dokładnością do zaledwie ok. 18 sekund, co do tej pory było nieosiągalną precyzją pomiaru.

Badacze planują, używając teleskopów nowej generacji, zmierzyć zmiany jasności gwiazdy podczas tranzytów, a także jej zależność od długości fali świetlnej. Dostarczy to kluczowych informacji odnośnie atmosfery egzoplanety, m.in. umożliwi sprawdzenie, czy znajdują się w niej cząsteczki gazów niezbędnych do życia (np. tlenu). Odkrycie K2-3d z pewnością jest istotnym krokiem w poszukiwaniu życia pozaziemskiego.