Astronomowie wykryli ogromną strukturę pozagalaktyczną ukrywającą się daleko za środkiem Drogi Mlecznej w niezbadanym obszarze Wszechświata, zwanym Zone of Avoidance (Unikany Region). Ten tajemniczy region to puste miejsce na naszej mapie Wszechświata, obejmujące między 10% a 20% nocnego nieba. Dlaczego prawie nic tam nie widzimy, a tym bardziej z pomocą standardowych teleskopów światła widzialnego? Powodem jest ogromne, jasne centrum naszej galaktyki. Jest ono tak gęste od gwiazd, pyłu i innej materii, że światło z tego niewidocznego regionu zostaje rozproszone lub pochłonięte, zanim dotrze do ziemskich teleskopów.

Naukowcy mieli więcej szczęścia badając obszar za pomocą teleskopów zdolnych do wykrywania promieniowania podczerwonego, jest to rodzaj energii niewidocznej dla ludzkich oczu, ale wystarczająco silnej, żeby przebić się przez gęste chmury gazu oraz pyłu. Badania w podczerwieni znalazły dowody na tysiące pojedynczych galaktyk świecących przez kosmiczną mgłę, ale wciąż niewiele o nich wiadomo.

Jasna i gęsta Droga Mleczna zasłania nam obiekty znajdujące się za nią

Naukowcy połączyli dane zebrane z badań w podczerwieni aby ujawnić największą strukturę kosmiczną dotychczas znalezioną w tej tajemniczej sferze. Badania opublikowano 28 października w bazie danych arXiv.org (to badanie nie zostało jeszcze zrecenzowane przez innych naukowców, ale zostało przesłane do przeglądu do czasopisma Astronomy and Astrophysics).

Ta tajemnicza struktura, znajdująca się około 3 miliardów lat świetlnych od Ziemi, wydaje się być ogromną gromadą galaktyk skupionych razem przez wspólny środek grawitacyjny. Używając obserwacji z VVV Survey – badania obserwującego centrum Drogi Mlecznej używając Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy w Chile – autorzy badania znaleźli dowody na co najmniej 58 galaktyk skupionych razem w małym regionie tajemniczej sfery.

58 galaktyk skupionych razem w małym regionie w Zone of Avoidance