O obiekcie

Caldwell 105 to oddalona od Ziemi o około 22 000 lat świetlnych gromada kulista, czyli zbiór setek tysięcy gwiazd powiązanych ze sobą grawitacyjnie. Gwiazdy te są bardzo stare, powstały jeszcze w czasach, kiedy Droga Mleczna się formowała, dlatego są cennym obiektem badań i mogą pomóc naukowcom odkryć więcej informacji o powstawaniu i ewolucji galaktyk. C105 zostało odkryte w 1751 roku przez Nicolasa-Louisa de Lacaille’a podczas jego podróży do Afryki.

Zdjęcie C105 wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a w świetle widzialnym i w podczerwieni.

Jeżeli przyjrzymy się zdjęciu C105 wykonanym przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a zauważymy drobne różnice w kolorze gwiazd. Kolor gwiazdy mówi nam o jej temperaturze. Niebieskawe gwiazdy są gorętsze, od gwiazd bardziej czerwonych, które są chłodne. Gorące gwiazdy potrzebują więcej paliwa, a więc mają większą masę, a masywne gwiazdy spalają paliwo szybciej, dlatego niebieskawe gwiazdy żyją stosunkowo krótko. Wiedząc to, możemy stwierdzić, że żółtawo-białe gwiazdy w C105 nie są masywne, ale stare i chłodne.

Podstawowe informacje

• Typ obiektu: gromada kulista
  • Jasność obserwowalna: 8,4 mag
  • Gwiazdozbiór: Mucha
  • Deklinacja: –70° 52′ 27″
  • Rektascensja: 12h 59m 35s
  • Rozmiar kątowy: 14′

Jak obserwować?

Caldwell 105 znajduje się w gwiazdozbiorze Muchy i jest najlepiej widoczny jesienią z półkuli południowej. Gromada jest stosunkowo ciemna, nie da się jej zobaczyć gołym okiem, a bez dużego teleskopu nie będzie ona dobrze widoczna.

C105 na mapie nieba.