O obiekcie:

Calwdell 15 to mgławica planetarna po raz pierwszy zaobserwowana przez Williama Herschela w 1793 roku. Jest to biały karzeł otoczony przez zielony gaz i pył – wyrzucone w przestrzeń kosmiczną zewnętrzne warstwy wypalonej gwiazdy. Po bokach mgławicy można dostrzec czerwone regiony szybkiej nisko-jonizacyjnej emisji (ang. FLIERS – fast low-ionization emission regions). W tych miejscach z prędkością naddźwiękową są wystrzeliwane w kosmos naładowane elektrycznie cząsteczki.

• Typ obiektu: mgławica planetarna
  • Jasność obserwowalna: +8.8m
  • Gwiazdozbiór: Łabędź
  • Deklinacja: 50° 31′ 31″
  • Rektascensja: 19h 44m 48s
  • Rozmiar kątowy: 27 x 24″

Polowania na mgławicę C15 najlepiej planować na ciepłe letnie wieczory. Obiekt ten nie jest trudnym do znalezienia, znajduje się w prawym skrzydle Łabędzia niedaleko l Cyg. W większych teleskopach mgławica będzie się jawić jako chmurka z niebieską poświatą; w mniejszych teleskopach, patrząc centralnie nie ujrzymy niczego poza środkowym białym karłem. Natomiast stosując technikę widzenia kątem oka dostrzeżemy obwódkę mgławicy, z tego też powodu zawdzięcza swoją nazwę zwyczajową – migająca mgławica (ang. ”blinking planetary”).

Maksymilian Celiński