O obiekcie:

Na pozycji 22. w katalogu Caldwella zamieszczona została mgławica planetarna NGC 7662, nazywana także Błękitną Śnieżką czy Niebieską Kulą Śnieżną. Obiekt ten znajduje się w gwiazdozbiorze Andromedy. Jak daleko? Do tej pory nie udało się tego precyzyjnie określić. Szacuje się, że od Ziemi dzieli ją odległość ok. 2500 lat świetlnych (NASA), jednak pojawiają się także źródła, w których odległość ta waha się między 1800 a 5600 lat świetlnych.

Błękitna Śnieżka jest jasną mgławicą o strukturze podwójnej skorupy – na zdjęciach można zauważyć jaśniejszą, wewnętrzną część otaczającą centralnie położonego białego karła, i prawie dwa razy większą i nieco ciemniejszą część zewnętrzną. Struktura ta powstała, kiedy to w gwieździe wielkości Słońca przestała zachodzić reakcja termojądrowa i zanikło generowane przez nią ciśnienie, równoważące siłę grawitacji. Gdy zabrakło siły równoważącej, grawitacja skompresowała jądro gwiazdy, a zewnętrzne warstwy zostały wyrzucone w przestrzeń kosmiczną, tworząc bąble gazu wokoło nowopowstałego białego karła.

Mgławica C22 została odkryta przez Williama Herschela w 1784 r. Należy też uważać, bo można ją też łatwo pomylić z bardzo podobną w kształcie mgławicą NGC 2022 w Orionie.

Mgławica C22, znana także jako Błękitna Śnieżka.

• Typ obiektu: Mgławica planetarna
  • Numer w katalogu NGC: NGC 7662
  • Jasność obserwowalna: +8,3m
  • Gwiazdozbiór: Andromeda
  • Deklinacja: +42° 32′ 05”
  • Rektascensja: 23h 25m 54s
  • Rozmiar kątowy: 0,38 x 0,38 arcmin

Położenie C22 na mapie nieba.

Mgławicę C22 można obserwować przez cały rok, ale miesiące letnie dużo bardziej sprzyjają obserwacjom, ponieważ obiekt ten znajduje się wyżej nad horyzontem. C22 można dostrzec przez lornetkę o aperturze 40 cm lub mały teleskop. Należy jednak uważać, gdyż można pomylić ją z gwiazdą o małej jasności. Przez średni teleskop powinien już być dostrzegalny owalny kształt mgławicy. Jeśli jednak chcemy dostrzec białego karła w centrum mgławicy, będzie potrzebny teleskop o dużym powiększeniu.