O obiekcie:

Pod numerem 39 w katalogu Caldwella umieszczona została mgławica NGC 2392 oddalona od Ziemi o około 5 tysięcy lat świetlnych. Jest to mgławica planetarna, która zaczęła się formować, gdy 10 tysięcy lat temu umierająca gwiazda odrzuciła swoją zewnętrzną warstwę gazu i pyłu. Nastąpiło to po wyczerpaniu się paliwa w gwieździe, które napędzało fuzję jądrową wewnątrz gwiazdy.

Mgławicę NGC 2392 tworzą dwa dyski. Wewnętrzny, jaśniejszy i bardziej wyraźny, składa się z dwóch baniek gazu i pyłu, rozdmuchanych przez intensywny „wiatr” – strumień materii wyrzucany z bardzo dużą prędkością z centralnej gwiazdy. Bańki te mają eliptyczny kształt, który może być trudno dostrzegalny na zdjęciu, gdyż z tej perspektywy, jedna z baniek leży przed drugą, przesłaniając ją. Drugi, zewnętrzny dysk jest dużo bardziej subtelny i przypomina tęczówkę ludzkiego oka, choć dla astronomów podłużne struktury kojarzą się z ogonami komet. Przypuszcza się, że mogły one powstać w wyniku zderzenia się strumieni cząsteczek o różnych prędkościach.

Zdjęcie mgławicy NGC 2392 wykonane podczas ekspozycji 10 i 11 stycznia 2000 roku za pomocą kamery WFPC2 Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Zdjęcie powstało ze złożenia fotografii uchwyconych z wykorzystaniem filtrów: He II, O III, H-alpha i N II.

• Typ obiektu: mgławica planetarna
  • Jasność obserwowalna: +9,1m
  • Gwiazdozbiór: Bliźnięta
  • Deklinacja: +20° 54′ 42″
  • Rektascensja: 7h 21m 19s
  • Rozmiar kątowy: 47″ x 43″

Jak obserwować?

Najlepszym okresem do obserwacji mgławicy NGC 2392 jest późna zima, kiedy to gwiazdozbiór Bliźniąt jest wysoko nad horyzontem. Przy dobrych warunkach obserwacyjnych, mgławicę można dostrzec w dużej lornetce, jednak będzie ona bardzo słaba i bardziej przypominająca gwiazdę. Bardziej wyraźną strukturę mgławicy można zaobserwować za pomocą teleskopów z 8-calowym lustrem lub większych.

Lokalizacja mgławicy NHC 2392 (C39) na niebie.