Zderzenia galaktyk prowadzą do niszczenia gwiazd i wyrzucania materii poza galaktykę, lecz przyczyniają się również do tworzenia nowych słońc.

W układzie pięciu galaktyk zwanym Kwintetem Stephana dostrzeżono ponad 100 nowo powstałych gromad gwiazd. Każda z gromad składa się z milionów gwiazd. Po raz pierwszy taki obraz został przesłany przez kamery Teleskopu Kosmicznego. Gromady powstały w wyniku oddziaływania grawitacyjnego zderzających się galaktyk. Oddziaływanie to prowadziło do sprężania obłoków wodoru. Z nich właśnie powstały nowe gwiazdy.

Kwintet Stephana znajduje się 270 milionów lat świetlnych od nas w kierunku gwiazdozbioru Pegaza.

Ważność obserwacji Kwintetu Stephana polega na tym, że być może oglądamy lokalny przykład zjawiska, które było dużo powszechniejsze, gdy Wszechświat był młodszy” – stwierdziła Sarah Gallagher ze Stanowego Uniwersytetu w Pensylwanii. – „Analiza koloru gromad wskazuje na epokę, w której powstały tworzące je gwiazdy. Oszacowany wiek zdaje się potwierdzać, że powstały w okresie, kiedy doszło do zderzenia galaktyk. Z biegiem czasu najjaśniejsze, niebieskie gwiazdy wypalają się, pozostawiając jedynie chłodniejsze, bardziej czerwone. W związku z tym – im bardziej czerwona jest gromada, tym musi być starsza. Ilość światła emitowanego w poszczególnych kolorach odpowiada na pytanie, jaki jest wiek gromady.

W Kwintecie Stephana znaleziono trzy miejsca, w których powstały nowe gwiazdy. Prawdopodobnie te trzy miejsca są efektem dwóch różnych galaktycznych kolizji, jakie zaszły w tym obszarze.

Oszacowany wiek gromad waha się od 2 milionów do 1 miliarda lat i mówi on wiele o burzliwej historii zderzeń galaktyk w tym obszarze.