Nowe opublikowane zdjęcie Mgławicy Krab – jedna z największych mozaik stworzonych przez Teleskop Kosmiczny Hubble’a – przedstawia całą mgławicę w największym szczególe. Mgławica Krab jest z pewnością jednym z najbardziej interesujących, a zarazem najczęściej badanych obiektów w astronomii. Opublikowane zdjęcie jest największym wykonanym przez kamerę WFPC2.

Mgławica Krab jest dynamicznym obiektem o skomplikowanej strukturze. Opublikowane zdjęcie powstało w wyniku złożenia 24 ekspozycji stało się tym samym zdjęciem Mgławicy Krab o największej rozdzielczości.

Mgławica Krav znajduje to rozległa na sześć lat świetlnych i wciąż powiększająca się pozostałość po supernowej, która została zaobserwowana przez chińskich i japońskich astronomoów w 1054 roku.

Widoczne na zdjęcie filamenty są poszczępionymi pozostałościami po gwieździe, zbudowane są głównie z wodoru. Szybko rotująca gwiazda neutronowa znajdująca się w centrum mgławicy (na zdjęciu ledwo widoczna) odpowiada za niebieskawą poświatę środka mgławicy. Niebieski kolor obszar ten zawdzięcza elektronom poruszającym się prawie z prędkością światła wzdłuż linii pola magnetycznego gwiazdy. Rotując, gwiazda neutornowa niczym latarnia morska wypuszcza dwa snopy promieniowani 30 razy na sekundę.

Mgławica Krab zawdzięcza swą nazwę szkicowi, wykonanemu przez irlandskiego astronoma Lorda Rosse w 1844 roku, który przedstawił wyniki swoich obserwacji za pomocą 90 centrymetrowego teleskopu. Mgławica widziana przez Teleskop Hubble’a ukazuje więcej szczegółów, mogących posłużyć do odtworzenia losu gwiazdy która znajdowała się w odległości 6500 lat świetlnych od Ziemi.