Na zdjęciach wykonanych przez Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) dostrzeżono rozległy obszar powstawania nowych gwiazd, a w nim – podwójną gwiazdę, której składniki należą do najmasywniejszych „słońc” znanych ludzkości.

Obserwacji dokonano w obszarze nieba oznaczonym Gum 29 (nazwa pochodzi od katalogu stworzonego przez Stanley’a Guma, w którym obiekt nosi numer 29). Jest to obszar zjonizowanego wodoru (H-II) o średnicy 200 lat świetlnych, znajdujący się około 26 tysięcy lat świetlnych od nas. Atomy gazu zostały odarte z krążącego wokół nich elektronu przez gorące „oddechy” promieniowania gwiazd znajdujących się w centrum Gum 29. Prezentowane fotografie wykonano urządzeniem Wide Field zamontowanym na 2,2-metrowym teleskopie Maxa-Plancka w ESO.

Wewnątrz Gum 29 znajduje się słabo poznana, młoda gromada gwiazd Westerlund 2. Szacuje się, że jej wiek zawiera się między milionem i dwoma milionami lat. W gromadzie odkryto gwiazdę podwójną, której składniki mają masę odpowiednio 82 i 83 mas Słońca i obiegają wspólny środek masy z okresem około 3,7 dnia. To jedne z najcięższych gwiazd znanych astronomom.

Kreskami zaznaczono położenie układu podwójnego gwiazd o masach 82 i 83 masy Słońca. To jedne z najcięższych znanych ludziom „słońc”. Znajdują się one wewnątrz gromady Westerlund 2.

Intensywne badania tej pary pozwoliły stwierdzić, że są one gwiazdami Wolfa-Rayeta, wyrzucającymi w przestrzeń kosmiczna pod koniec swojego życia ogromne ilości materii. Obserwacje wykonane w promieniowaniu rentgenowskim pokazują, że strumienie materii każdej z gwiazd zderzają się ze sobą, generując wielkie ilości promieniowania X.