Urodzinowe zdjęcie Teleskopu Hubble`a – galaktyki spiralne NGC 4302 i NGC 4298

W poniedziałek, 24 kwietnia, minie 27 lat od wystrzelenia Kosmicznego Teleskopu Hubble`a na orbitę. Z tej okazji za pomocą słynnego teleskopu wykonano wspaniałe zdjęcie dwóch galaktyk spiralnych. Ustawione do nas pod różnymi kątami obiekty dają nam wyobrażenie o tym, jak nasza własna Galaktyka mogłaby wyglądać z punktu widzenia obserwatora z odległego świata.

Galaktyka ustawiona do nas bokiem to NGC 4302, natomiast druga, lekko odchylona, jest oznaczana jako NGC 4298. Mimo że z naszej perspektywy wyglądają zupełnie inaczej, pod względem struktury są do siebie bardzo podobne. Obie znajdują się około 55 milionów lat świetlnych od Ziemi i należą do Gromady galaktyk w Pannie, obie są również mniejsze od naszej Drogi Mlecznej. Zostały odkryte już w 1784 roku przez Williama Herschela, lecz początkowo takie obiekty uznawano za mgławice znajdujące się w obrębie Drogi Mlecznej. Dopiero w XX wieku odkrycie Edwina Hubble`a przyniosło wiedzę o tym, czym tak naprawdę są galaktyki.

O ile NGC 4298 ukazuje nam swoją spiralną strukturę, druga z galaktyk jest odchylona dokładnie o kąt 90 stopni i od boku widzimy jedynie jej brzeg. Bogate w gwiazdy spiralne ramiona ustawiają się na jednej linii z kosmicznym pyłem, który sprawia, że galaktyka wydaje się ciemniejsza niż jej sąsiadka. Jasny, niebieski region znajdujący się u dołu to prawdopodobnie olbrzymi obszar formowania młodych gwiazd.

27 lat pracy Teleskopu Hubble`a przyniosło wiele ważnych odkryć i pięknych zdjęć, jak to powyższe, urodzinowe. Liczymy na dalsze tak wspaniałe efekty obserwacji z orbity!

Katarzyna Mikulska