Redaktorzy prestiżowego tygodnika „Science” wytypowali 10 najważniejszych odkryć naukowych mijającego roku. Wśród nich znalazły się oczywiście także odkrycia astronomiczne 🙂

Wykrycie wód gruntowych na Marsie i skutego lodem oceanu na księżycu Jowisza – Europie – trafiło na pierwsze strony nie tylko naukowych czasopism. Odkrycia te czynią bardziej prawdopodobnym istnienie życia na innych niz Ziemia planetach Układu Słonecznego.

Za doniosłe odkrycie uznano też stworzenie najdokładniejszej mapy wczesnych etapów rozwoju wszechświata za pomocą balonów BoomerangMaxima, wyposażonych w czujniki mikrofal, zdolne do wykrywania i pomiaru mikrofalowego tła, stanowiącego pozostałość po Wielkim Wybuchu. Mapa ta przedstawia płaski wszechświat (bez zakrzywień w czasie czy przestrzeni). Odkrycie pozostawiło jednak otwartą kwestię, jak wiele materii elementarnej istnieje we wszechświecie oraz jak przebiegały wczesne etapy rozszerzania się wszechświata.

Uhonorowano też obserwacje planetoidy Eros, prowadzone przez sondę kosmiczną NEAR, które dostarczyły dowodów, ze planetoida ta przechowała w sobie pierwotną materię, z której powstał nasz Układ Słoneczny. Planetoidy takie są źródłem meteorytów spadających na Ziemię.

Tygodnik „Science” wytypował również sześć dziedzin, w których spodziewa się największych osiągnięć w 2001 roku. Wymieniono tutaj m.in. badanie oceanów z wykorzystaniem satelitów i badania nad „kwarkową zupą” w chwilę po Wielkim Wybuchu.