Od niedzieli trwa w Załęczu Wielkim koło Wielunia zimowisko Klubu Astronomicznego „Almukantarat”. Biorą w nim udział uczniowie drugich, trzecich i czwartych klas liceów ogólnokształcących z całej Polski.

Zimowe spotkania Klubu Astronomicznego „Almukantarat” trwają zwykle siedem dni. Tegoroczne spotkanie potrwa do 9 lutego. Jest ono częścią cyklu pracy z młodzieżą, który trwa zwykle przez cały okres nauki w liceum.

W czasie spotkania uczestnicy mieszkają w budynkach Harcerskiego Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego w Załęczu Wielkim. Znajduje się on w powiecie wieluńskim, w zakolu Warty, na terenie Załęczańskiego Parku Krajobrazowego.

Do dyspozycji uczestników zimowiska jest kilka teleskopów. Możliwe jest więc podziwianie piękna zimowego nieba. Noce w Załęczu są ciemne, jedynym utrudnieniem jest mróz.

W dzień odbywają się zajęcia. Prowadzi je kadra złożona ze studentów i absolwentów wyższych uczelni. W większości są oni wychowankami Klubu uczestniczącymi w jego spotkaniach od lat. Prowadzone przez nich zajęcia obejmują astronomię, matematykę, fizykę i informatykę.

Uczestnicy zimowiska wygłaszają własne, kilkudziesięciominutowe referaty na tematy (nie tylko) astronomiczne. Organizują tez pokazy nieba dla innych grup odpoczywających w Załęczu.

A po ciężkim dniu pracy jest zawsze czas na zabawę: wspólne śpiewanie, wycieczki po okolicy, lepienie bałwana i wojny na śnieżki. W tym roku przyszli maturzyści napisali też… ekperymentalną maturę z języka polskiego!