Podczas gdy na powierzchni oraz orbicie Marsa zbudowane przez człowieka próbniki prowadzą badania w poszukiwaniu śladów przeszłości Czerwonej Planety, ziemscy naukowcy znaleźli ślady naszego sąsiada w dość niegościnnym miejscu – na Antarktyce.

Meteoryt MIL 03346 (bo takie własnie jest jego oficjalne oznaczenie) został odnaleziony w ramach amerykańskiego programu Antarctic Search for Meteorites program (ANSMET). Jest on jednym z 1358 meteorytów zgromadzonych w ramach tego projektu podczas lata 2003-2004 na południowej półkuli.

Odkrycie miało miejsce podczas drugiego sezonu poszukiwań połączonego zespołu naukowców z NASA i National Science Foundation (NSF) prowadzącego poszukiwania rzadkich typów meteorytów na Antarktyce.

Badacze ze Smithsonian Institution's National Museum of Natural History zaangażowani w proces klasyfikacji znalezisk twierdzą, że własności, struktura oraz obecność tlenu w skale wskazują niezbicie na jej marsjańskie pochodzenie. Odkrycie to zalicza się do grupy zwanej naklitami (od miejsca pierwszego znaleziska w 1911 roku w Nakhli w Egipcie), która obecnie liczy siedem okazów.

Podobnie jak inne marsjańskie meteoryty, MIL 03346 jest fragmentem, który może zostać poddany testom w laboratoriach, jako pomoc przy opisie danych przysłanych przez sondy marsjańskie. Zgodnie z protokołem postepowania w takich wypadkach przewidywanym przez projekt ANSMET, kolejną fazą jest przekazanie próbek zaproszonym uczonym do indywidualnych badań.

Naklity to grupa dość znacząca pomiędzy marsjańskimi meteorytami z kilku różnych powodów. Uważa się, że powstały z gęstej lawy, która skrystalizowała się na Marsie około 1,3 miliarda lat temu, a następnie znalazła się około 11 milionów lat temu na Ziemi. Naklity należą do najstarszych skał rodem z Marsa. Mogą nam dostarczyć istotnych informacji na temat wulkanicznego środowiska w historii Czerwonej Planety.