6 sierpnia 1961 r. odbył się drugi w historii załogowy lot orbitalny w ramach misji Wostok 2. Była to pierwsza misja trwająca ponad dobę, choć nie obyło się bez dyskusji, czy nie lepiej przeprowadzić krótszą, a zarazem bezpieczniejszą misję.
Statek Wostok 2 z Hermanem Titowem na pokładzie wystartował z kosmodromu Bajkonur 6 sierpnia o godzinie 6:00 czasu uniwersalnego (godz. 8:00 czasu polskiego). Kosmonauta wykonał 17 okrążeń Ziemi, podczas których wykonał pierwsze zdjęcia Ziemi z kosmosu. Po wielu latach okazało się, że Titow źle znosił warunki w stanie nieważkości, co wywołało u niego „chorobę kosmiczną”. Ponadto o mało nie zginął podczas lądowania. Kosmonauta katapultował się z kapsuły na wysokości ok. 6 km i lądował na własnym spadochronie w pobliżu torów kolejowych. Mało brakowało, by wpadł wprost pod nadjeżdżający pociąg. Titow wrócił na Ziemię po 25 godzinach i 18 minutach.