Zdjęcie w tle: CGTN News, CNSA

Chiński statek kosmiczny wrócił na Ziemię z pierwszymi, świeżymi skałami z powierzchni Księżyca od roku 1976 i misji Łuna 24. Chińska Agencja Kosmiczna właśnie zakończyła ambitną, 23-dniową misję Chang’e 5, podczas której ich sonda wystartowała 23 listopada, wylądowała na Księżycu 1 grudnia, zebrała próbki, wbiła flagę Chińskiej Republiki Ludowej na powierzchni Księżyca, a następnie wystartowała ponownie 3 grudnia. Tym sposobem Chiny stały się drugim państwem w historii, które wbiło na Księżycu swoją flagę, czego nie uczynił nigdy Związek Radziecki.

Flaga Chińskiej Republiki Ludowej na powierzchni Księżyca. Chiny stały się drugim państwem historii, które wbiło swoją flagę w Srebrny Glob.

5 grudnia sonda Chang’e 5 połączyła się ponownie ze statkiem kosmicznym, a następnie przeniosła kapsułę zawierającą skały księżycowe do statku przed odłączeniem i celowym rozbiciem sondy o Księżyc 7 grudnia. Na tym etapie pozostało tylko sprowadzić księżycowe próbki z orbity Księżyca z powrotem na Ziemię. W celu wydostania się z orbity Księżyca statek kosmiczny uruchomił na 22 minuty cztery silniki strumieniowe. Sonda zakończyła korektę kursu w poniedziałek i kontynuowała trasę w kierunku Ziemi, wleciała w atmosferę i za kilka godzin wróci w ręce chińskich naukowców.

Mons Rümker, miejsce lądowania Chang’e 5 na Księżycu, widziany ze statku Apollo 15.

Misja Chang’e 5 jest pierwszym od 44 lat lotem na Księżyc i z powrotem. Do tej pory w historii tylko dziewięć misji przywiozło próbki księżycowe na Ziemię, w tym sześć misji Apollo oraz trzy misje Łuna wystrzelone przez Związek Radziecki. Celem misji Chang’e 5 było zebranie ponad dwóch kilogramów skał księżycowych, dla porównania misje Apollo łącznie przywiozły ich 382 kilogramy.

Ilustracja trajektorii misji Chang’e 5.

Chiński Program Kosmiczny przybiera tempa, niedawno misja Chang’e 4 wykonała pierwsze udane lądowanie po drugiej stronie Księżyca w styczniu 2019 roku. Niedługo, bo w połowie lutego, sonda Tianwen 1 ma dotrzeć do Marsa, a w maju planowane jest lądowanie chińskiego łazika marsjańskiego. Następna chińska misja księżycowa, Chang’e 6, w założeniach ma być podobna do Chang’e 5. Może to być próba przywiezienia skał księżycowych z okolic bieguna południowego około 2023 roku.

Program księżycowy Chang’e nosi nazwę od bogini księżyca w mitologii chińskiej.