Aerojet rozpoczyna prace nad silnikiem ARRE – napędem wielokrotnego użytku na nadtlenek wodoru, który ma być wykorzystany w konstrukcji statku Space Maneuvering Vehicle. SMV ma z kolei wypełniać proste zadania w przestrzeni kosmicznej, nie wymagając obecności załogi, po czym wylądować na Ziemi.

Aerojet podpisał kontrakt z Siłami Powietrznymi USA na wynalezienie silnika napędowego dla statku Space Maneuvering Vehicle (SMV), małego pojazdu wielokrotnego użytku, który będzie mógł wykonywać rozmaite misje dla Departamentu Obrony USA. Kontrakt opiewa na ponad 10 milionów dolarów, z możliwością powiększenia tej kwoty do prawie 30 mln dolarów.

Nowy silnik, Advanced Reusable Rocket Engine (ARRE – zaawansowany wielorazowy silnik rakietowy), będzie systemem manewrowym SMV. ARRE będzie napędzany nietoksycznym paliwem z nadtlenku wodoru, który w roztworze 5% jest znany jako woda utleniona. Silnik ARRE ma być kamieniem milowym w technologii rakiet wielokrotnego użytku a także dla całej astronautyki. Będzie to trwały silnik jednocześnie przyjazny dla środowiska. Aerojet ma niezwłocznie rozpocząć pracę nad ARRE i ukończyć ją około kwietnia 2005 rou.

Technologia ARRE zdystansuje dotychczasowe napędy dzięki użyciu nadtlenku wodoru, który redukowany wydziela energię i w reakcji zamienia się w parę wodną. Oprócz tego wprowadzone zostaną nowe koncepcje dostarczania paliwa do komory spalania oraz materiały, z których ta komora zostanie wykonana.

Kierowany przez Siły Powietrzne USA SMV będzie wykonywał szeroki wachlarz misji dla Departamentu Obrony USA, takich jak taktyczny rekonesans, identyfikacja i inwigilacja obiektów w przestrzeni kosmicznej oraz kosmiczna logistyka. Innym zastosowaniem SMV może być użycie go jako bezzałogowej platformy do wynoszenia na orbitę satelitów, która po wypełnieniu zadania może powrócić na Ziemię i wylądować na konwencjonalnym lotnisku.

Autor

Wojtek Rutkowski