Amerykańska Agencja Kosmiczna NASA przedłużyła kontrakt z Smithsonian Astrophysical Observatory w Cambridge na prowadzenie Kosmicznego Obserwatorium Rentgenowskiego Chandra. Zmiana długości kontraktu wynika z opónienia w rozopczęciu misji, która zamiast w sierpniu 1998 roku wystartowała dopiero w lipcu 1999 roku. Obecnie całkowita wartość kontraktu wynosi 298 miliony dolarów. Kontrakt obowiązuje do 31 sierpnia 2003 roku.

Do obowiązków SAO należy kontrolowanie misji, a także analiza danych i pomoc astronomom korzystającym z teleskopu. Naukowcy monitorują stan techniczny obserwatorium, wyznaczają zadania Chandry i nadzorują zbieranie danych. Każdego roku z około 800 napływających propozycji muszą wybrać 200-250 celów obserwacji. Roczny czas pracy teleskopu wynosi około 20 milionów sekund.

O przedłuzeniu misji Chandry z 5 do 10 lat oraz o jej dotychczasowych osiągnięciach Obserwatorium rentgenowskie Chandra pozostanie dłużej na orbicie„>pisaliśmy już wcześniej. Wspominaliśmy również o Zdradzamy kilka tajemnic teleskopu Chandra„>technicznych rozwiązaniach i osiągnięciach specjalistów projektujących misję.