Sonda kosmiczna Juno, która 5 lipca weszła na orbitę Jowisza, wysłała pierwsze zdjęcie największego gazowego olbrzyma w Układzie Słonecznym. Zostało ono wykonane za pomocą JunoCam 10 lipca 2016 roku, gdy sonda znajdowała się ponad 4 miliony kilometrów od Jowisza.

Obraz przedstawia pasy w atmosferze Jowisza, słynną Wielką Czerwoną Plamę oraz trzy z czterech największych księżyców masywnej planety – Io, Europę i Ganimedesa (widoczne od lewej do prawej).

Sonda Juno nadal będzie przesyłała zdjęcia Jowisza. Pierwsze obrazy wysokiej rozdzielczości zostaną wykonane 27 sierpnia, kiedy sonda ponownie zbliży się do Jowisza. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy Juno będzie przesyłać cztery zdjęcia na godzinę, dzięki czemu astronomowie będą mogli zobaczyć, co dzieje się na powierzchni planety w czasie gdy jest zasłonięta przez Słońce nie można będzie jej obserwować z Ziemi.

Głównym celem misji Juno jest zrozumienie ewolucji i pochodzenia Jowisza. Dzięki zestawowi dziewięciu instrumentów naukowych, sonda zbada hipotezę istnienia stałego jądra planety, zmapuje silne pole magnetyczne Jowisza, zmierzy ilość wody i amoniaku w głębokiej atmosferze i będzie obserwować zorze na planecie.

Julia Liszniańska

Była redaktor naczelna AstroNETu i członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Studentka informatyki na Politechnice Wrocławskiej. Stypendystka m.in. programów: TopMinds organizowanego przez Polsko-Amerykańską Komisję Fulbrighta, Microsoft Career Club oraz G4G Nokia.