Pierwsza sonda kosmiczna mająca orbitować i lądować na powierzchni komety, gdy ta zbliża się do Słońca. Nazwa Rosetta pochodzi od sławnego kamienia o tej samej nazwie, znalezionego w 1799 przez napoleońskiego żołnierza w okolicach miasta Rashid obok Nilu w Egipcie. Kamień Rosetta okazał się kluczowy w odszyfrowaniu egipskich hieroglyfów – był na nim tekst napisany tymi symbolami, a obok ten sam po grecku.

Analogicznie, misja satelity Rosetty może się okazać kluczowa w zrozumieniu tajemnicy powstania życia na Ziemi. Komety bowiem przechowują materię – czyli informację – z czasów powstania Układu Słonecznego, czyli 4,6 miliardów lat wstecz.

Celem Rosetty jest zbliżenie się do komety 67P/Churyumov-Gerasimenko, zbadanie jej jądra i otoczenia przez prawie dwa lata, i przede wszystkim wylądowanie próbnika na jej powierzchni.

Rosetta jest wyjątkowa nie tylko ze względu na charakter swojej misji – na sondzie znajduje się wiele specjalnych urządzeń. Służą one do przeprowadzenia wieloletniego lotu na orbitę wokół komety, wykonania pół-automatycznych pomiarów naukowych, oraz sterowania lądowaniem próbnika na powierzchni jądra komety.

Start Rosetty nastąpił 4 marca 2004 roku (czytaj więcej). Podczas swojego dziesięcioletniego lotu do komety, wykorzysta kilka zbliżeń do Ziemi i Marsa jako odskocznie grawitacyjne. Po drodze sonda będzie miała też okazję spojrzeć z bliska na kilka mniej znanych asteroidów i planetoid.

Karol Langner