Nowe zdjęcia wysokiej rozdzielczości uzyskane przez sondę Mars Global Surveyor ukazały dowody na istnienie na Marsie lodu jeszcze 10 milionów lat temu. Najciekawszy jest fakt, że odkryte ślady znajdują się w pobliżu równika, gdzie lodowa pokrywa mogła mieć głębokość co najwyżej 5 metrów.

Na Marsie, w regionie równiny Cerberus, Marte Valles i Amazonis Planitia w pobliżu równika, odkryto stożki przypominające wulkaniczne twory na Islandii. Powstały one niegdyś, gdy gorąca lawa wypływająca na podmokłe tereny reagowała z wodami gruntowymi. Woda gwałtownie parowała i tworzyła takie właśnie stożki. Te marsjańskie występują również na nienaruszonym wulkanicznym podłożu. Co więcej, w niedalekiej odległości znajdują się wyschnięte koryta pradawnych rzek.

Stożki są stosunkowo płytkie i różnią się od wulkanicznych kraterów brakiem głębokiego rdzenia, dlatego nazwane zostały pseudokraterami. Ich wiek oszacowano na 10 milionów lat, co w geologii jest stosunkowo młodym wiekiem.

Odkrycia rozbudziły nadzieje naukowców na odnalezienie wody w postaci lodu pod powierzchnią Marsa. Jeżeli w okresie, w którym formowały się owe stożki, lodowa skorupa miała grubość 10 metrów, powinna ona przetrwać do dziś. Kolejną ciekawostką jest region, w jakim dokonano odkryć – ślady niedawnej obecności lodu występują w łatwo dostępnym obszarze okołorównikowym.