Sonda Lucy należąca do NASA zrobiła zdjęcie Ziemi, widoczne poniżej, 15 października 2022 roku 620 tysięcy kilometrów od nas jako część kalibracji instrumentów. W lewym górnym rogu znajduje się miejscowość Hadar w Etiopii, gdzie znaleziono Lucy, czyli przodkinię człowieka, która żyła na Ziemi 3,2 milionów lat temu. To na jej cześć nazwano sondę.

Zdjęcie Ziemi zrobione przez Lucy (zdjęcie zostało przycięte)

Lucy jest pierwszą misją, która będzie badać planetoidy trojańskie Jowisza, czyli starożytną grupę planetoid, które krążą naokoło Słońca w tej samej odległości co Jowisz. Aby tam dotrzeć, Lucy będzie musiała użyć trzech asyst grawitacyjnych Ziemi, żeby przyspieszyć swoją podróż do tych tajemniczych planetoid.

Zdjęcie zostało zrobione przez Lucy’s Terminal Tracking Camera (T2CAM), czyli parę identycznych kamer, które są odpowiedzialne za śledzenie planetoid podczas szybkich przelotów sondy. T2CAM zostały wyprodukowane i przetestowane przez Malin Space Science Systems. Lockheed Martin połączył kamery z Lucy i będzie je obsługiwał.

Wizualizacja Sondy Lucy przy planetoidach Patroclus i Menoetius

Zdjęcie Ziemi i Księżyca (mało widoczny Księżyc można zobaczyć po lewej stronie mniej więcej po środku)

13 października 2022 roku Lucy zrobiła zdjęcie Ziemii i Księżyca, widoczne powyżej, znajdując się 1.4 milionów kilometrów od nas. Zdjęcie zostało zrobione podczas kalibracji instrumentów, kiedy sonda zbliżała się do Ziemi, żeby uzyskać pierwszą z trzech asyst grawitacyjnych Ziemi. W trakcie swojej 12-letniej podróży Lucy przeleci obok rekordowej liczby asteroid i zbada ich różnorodność szukając wskazówek, które pozwolą nam lepiej zrozumieć historię powstania Układu Słonecznego.

Hanna Witomska