Badania prowadzone przez obserwatorium SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) rzucają nowe światło między innymi na problem formacji gwiazd i ewolucji galaktyk, poprzez obserwacje tamtejszych przepływów materii.

SOFIA jest zmodyfikowanym samolotem Boeing 747SP wyposażonym w teleskop o średnicy 2,7 metra, który ze względu na to iż znajduje się ponad większością warstw atmosfery, może obserwować zakresy fal elektromagnetycznych niedocierające do powierzchni naszej planety.

Powyższe zdjęcie wykonane przez VLT (Very Large Telescope) przedstawia mgławicę Oriona, a zaznaczone na niej linie obrazują pola magnetyczne, które wpływają na życie gwiazd od momentu ich narodzin. Uzyskujemy ten efekt wykorzystując czułość instrumentów SOFIA na wzajemne położenia chmur pyłu, które układają się wzdłuż linii pól magnetycznych, co pozwala na ich dokładne badania. Zebrane dane wskazują na to, że wcześniej wspomniane pola magnetyczne nie pozwalają na zapadanie się obłoków gwiazdotwórczych pod wpływem grawitacji, tym samym regulując procesy formowania się nowych gwiazd.

Alicja Pietrzak