Zdjęcie w tle: NASA, ESA, and P. Erwin (Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics); Processing: Gladys Kober (NASA/Catholic University of America)

Caldwell 40 (znany również jako NGC 3626) został odkryty przez astronoma Williama Herschela 14 marca 1784 roku. Znajduje się 70 milionów lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Lwa. Obiekt w swoim centrum posiada zgrubienie galaktyczne, jest to najgęstszy obszar galaktyki, a w jego wnętrzu znajduje się niewidoczne jądro galaktyki.

W lewym górnym rogu widzimy Caldwell 40 okiem Digitized Sky Survey (DSS). Żółty prostokąt i jednocześnie zdjęcie po prawej zostało wykonane przez kamerę Hubble’a Wide Field Camera 3 (WFC3) w podczerwieni. Niebieski prostokąt ukazany w lewym dolnym rogu łączy obserwacje wykonane w świetle ultrafioletowym, widzialnym i podczerwonym.

• Typ obiektu: galaktyka soczewkowata
  • Numer w katalogu NGC: NGC 3626
  • Jasność pozorna: +10,6/+10,9m
  • Gwiazdozbiór: Lew
  • Deklinacja: +18° 21′ 24.45″
  • Rektascencja: 11h 20m 3,794s
  • Rozmiar kątowy: 2,7′ × 1,9′

Jak obserwować?:

Galaktyka ta jest łatwa do odróżnienia od otaczających jej gwiazd. Gdy zlokalizujemy Gwiazdozbiór Lwa, możemy posłużyć się trójkątem, który tworzą gwiazdy Zosma, Denebola oraz Theta Leonis, obiekt odnajdziemy przy wierzchołku Zosmy. Galaktykę można dostrzec za pomocą małego teleskopu w ciemnym miejscu, jednak większy teleskop jest najlepszy do jej obserwacji. Najlepszą porą roku do obserwacji Caldwell 40 jest wiosna na półkuli północnej i jesień na półkuli południowej.