O obiekcie:

Caldwell 65 to galaktyka spiralna, która znajduje się około 10 milionów lat świetlnych od nas w gwiazdozbiorze Rzeźbiarza. Znana jest również jako Galaktyka Srebrnego Dolara, Srebrnej Monety lub Galaktyka Rzeźbiarza. Została odkryta w 1783 roku przez brytyjską astronomkę Caroline Herschel. Jest ona jedną z naszych najbliższych galaktycznych sąsiadek, co czyni ją świetną kandydatką do badań. Teleskop Hubble’a badał obiekt w ramach programu ACS Nearby Galaxy Survey Treasury (ANGST). W jego ramach badano galaktyki w odległości od 6,5 miliona do 13 milionów lat świetlnych od Ziemi w tak zwanej Objętości Lokalnej. Dzięki ANGST dowiedzieliśmy się więcej o masie, strukturze, środowisku i historii powstawania gwiazd w C65.

• Typ obiektu: galaktyka spiralna
  • Jasność: +8,0
  • Gwiazdozbiór: Rzeźbiarz
  • Deklinacja: −25° 17′ 18″
  • Rektascensja: 00h 47m 33s
  • Rozmiar kątowy: 27,5′ × 6,8′

Galaktykę najlepiej widać wiosną na półkuli południowej, jesienią na półkuli północnej. Jest jedną z najjaśniejszych galaktyk na niebie, można ją zobaczyć przez lornetkę. Nietrudno też znaleźć ją na niebie – znajduje się w pobliżu gwiazdy Beta Ceti. Uważa się ją za jedną z najłatwiejszych do obserwacji galaktyk, zaraz po galaktyce Andromedy.

Wiktoria Nowakowska