Zdjęcie w tle: NASA, ESA, CSA, STScI

O obiekcie:

Caldwell 74, znany również jako Pierścień Południowy lub Mgławica Ośmiu Błysków, to mgławica planetarna znajdująca się około 2000 lat świetlnych od nas. Została odkryta przez Johna Herschela w 1835 roku. Obiekt jest pozostałością po umierającej gwieździe podobnej do Słońca, która była częścią układu podwójnego. Jest ona widoczna na poniższych zdjęciach tuż nad bardzo jasną, wyróżniającą się gwiazdą znajdującą się blisko środka mgławicy. Wspomniana umierająca gwiazda to biały karzeł o temperaturze około 100 000 K, wyrzucający z siebie zewnętrzne warstwy pyłu, które rozchodzą się w próżni z prędkością 15 km na sekundę. Promieniowanie ultrafioletowe gwiazdy sprawia, że mgławica jasno fluoryzuje.

NGC 3132 okiem teleskopu Hubble’a

C74 okiem teleskopu Jamesa Webba

• Typ obiektu: mgławica planetarna
  • Jasność: 9,4^{m}
  • Gwiazdozbiór: Żagiel
  • Deklinacja: -40° 26′ 11,060″
  • Rektascensja: 10 h. 07 m 01,7640 s
  • Rozmiar kątowy: 62″ × 43″
  • Promień: ~0,4 ly

C74 na niebie

Obiekt jest najlepiej widoczny na półkuli południowej podczas jesieni. Obserwatorzy na półkuli północnej mają szansę na dostrzeżenie obiektu tylko w czasie wiosny nisko nad horyzontem. Jako że jego jasność wynosi 9,4^{m}, nie jest zalecane obserwowanie mgławicy przy użyciu niewielkiego teleskopu, gdyż jest to trudne – lepiej użyć lepszego sprzętu z filtrem mgławicowym dla poprawy widoczności.

Milena Nowak