Satelitarne obserwatorium rentgenowskie Chandra sfotografowało leżącą 11 milionów lat świetlnych od nas galaktykę Centaurus A. Oprócz jasnego źródła centralnego zarejestrowano także dżet i ponad 200 punktowych źródeł promieniowania X.

Centaurus A to galaktyka, którą astronomowie interesują się od dawna. Jest ona między innymi bardzo silnym radioźródłem.

Zaobserwowane pojedyncze źródła promieniowania rentgenowskiego są prawdopodobnie układami podwójnymi, w których jednym ze składników jest gwiazda neutronowa ściągająca na siebie materię ze współtowarzysza. Materia, opadając na gwiazdę, tworzy wokół niej dysk akrecyjny, który jest źródłem zaobserwowanego promieniowania. Ilość zaobserwowanych źródeł może być wskazówka do odpowiedzi na pytania, jak przebiega ewolucja poszczególnych galaktyk.

Obserwacje dżetu dostarczyły astronomom niespodzianek. Jego rentgenowska struktura okazała się być znacząco różna od struktury zaobserwowanej w promieniowaniu radiowym. Płynie z tego wniosek, że zweryfikowane muszą zostać dotychczasowe modele mówiące w jaki sposób wysokoenergetyczne cząstki wyrzucane z jądra podróżują wzdłuż dżetu.

Omawiane obserwacje galaktyki Centaurus A wykonano w grudniu 1999 roku i w maju 2000 roku.