Już o 16:30 naszego czasu CEST (środkowoeuropejskiego letniego) Prezydent USA Joe Biden ujawni pierwsze pełnokolorowe obrazy i dane spektrograficzne wykonane przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba.

Poniżej znajduje się lista obiektów, na które JWST skierował swoją uwagę przy pierwszych obserwacjach.

• Mgławica Carina – jedna z największych i najjaśniejszych mgławic na niebie, znajdująca się w odległości około 7600 lat świetlnych w gwiazdozbiorze Kila.
  • WASP-96 b – olbrzymia planeta poza naszym Układem Słonecznym, składająca się głównie z gazu, która znajduje się prawie 1150 lat świetlnych od Ziemi i okrąża swoją gwiazdę co 3,4 dnia. Ma około połowy masy Jowisza, a jej odkrycie ogłoszono w 2014 roku.
  • NGC 3132 – rozszerzający się obłok gazu otaczający umierającą gwiazdę. Ma prawie pół roku świetlnego średnicy i znajduje się w odległości około 2000 lat świetlnych od Ziemi.
  • Kwintet Stephana – Odległy o około 290 milionów lat świetlnych, Kwintet Stephana znajduje się w gwiazdozbiorze Pegaza. Jest on godny uwagi ze względu na to, że jest to pierwsza zwarta grupa galaktyk odkryta w 1877 roku.
  • SMACS 0723 – masywne, pierwszoplanowe gromady galaktyk powiększają i zniekształcają światło obiektów znajdujących się za nimi, pozwalając na głęboki wgląd zarówno w bardzo odległe populacje galaktyk.

Pierwsze zdjęcia będzie można obejrzeć na oficjalnej transmisji NASA.

Transmisja