Na podstawie danych zebranych podczas jednego z przeglądów nieba polski student Astronomii z Uniwersytetu Jagiellońskiego – Adam Tużnik zauważył wyjątkową gwiazdę zmienną typu RS Canum Venaticorum. Współpracował z nim Gabriel Murawski, który obecnie uczy się na kierunku lekarsko-dentystycznym Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku i zajął się analizą wybranych danych. Ich odkrycie zostało już oficjalnie potwierdzone przez Amerykańskie Stowarzyszenie Obserwatorów Gwiazd Zmiennych (AAVSO –American Association of Variable Star Observers).

Odnaleziony w gwiazdozbiorze Andromedy obiekt nosi nazwę TYC 2836-1816-1 i jest szczególnie interesujący dla naukowców za względu na swoje bardzo duże zmiany jasności, które widoczne są nawet przez amatorskie teleskopy. Są one spowodowane plamami obecnymi na powierzchni gwiazdy, które na skutek ruchu obrotowego, co jakiś czas są widoczne, a następnie znikają. Analizując krzywą zmiany blasku możemy również zbadać ewolucję ich rozmiarów oraz przemieszczenie. Gdy po widocznej dla nas stronie nie znajdują się żadne plamy, TYC 2836-1816-1 może osiągnąć jasność 12,2 magnitudo. Podczas najgłębszego obserwowanego minimum w roku 2015 zmalała ona aż o 0,55 magnitudo, co oznacza, że około 40 procent powierzchni jej tarczy zostało pokryte ciemniejszymi obszarami.

Krzywa zmiany blasku gwiazdy TYC 2836-1816-1

Występowanie plam na powierzchniach gwiazd jest zjawiskiem dość powszechnym we wszechświecie i istnieją one także na Słońcu, jednak zazwyczaj powodowana przez nie zmiana jasności jest zdecydowanie mniejsza niż w przypadku TYC 2836-1816-1 i przez to bardzo trudna do wykrycia. To właśnie dlatego znaleziony przez Polaków obiekt zmienny rotacyjny jest niezwykły. Takie odkrycia są bardzo ważne, gdyż pozwalają astronomom lepiej poznać i zrozumieć ten dalszy wszechświat, ale również to jak działa nasze Słońce.

AAVSO to organizacja, której celem jest dokładniejsze poznanie kosmosu poprzez obserwacje gwiazd zmiennych. Zrzesza ona profesjonalnych badaczy oraz miłośników astronomii z całego świata pomagających w analizowaniu danych, spoglądających w niebo oraz rozpowszechniających tę naukę w społeczeństwie.

Dokument zawierający szczegóły na temat nowego obiektu dostępny jest tutaj.

Laura Meissner