Zdjęcie w tle: NASA & ESA (Hubble Space Telescope)

O obiekcie:

M68 została odkryta w 1780 r. przez Charlesa Messiera. Leży w odległości około 30 600 lat świetlnych od Ziemi i rozciąga się na ponad 100 lat świetlnych średnicy. Jej masa to około 223 tysiące mas Słońca. W jej skład wchodzi ponad 100 tysięcy gwiazd, z których widać co najmniej 2000. Jest to jednak gromada o stosunkowo małej gęstości. Najjaśniejsza gwiazda gromady ma jasność 12,6 mag. Wiek tej gromady szacuje się na 11,2 miliardów lat.

William Hershel określił M68 jako piękną gromadę gwiazd, tak gęsto upakowaną, że wydaje się, jakby gwiazdy były zmieszane ze sobą.

M68 leży w przeciwnym kierunku do centrum galaktyki, co może sugerować, że pochodzi z jednej z galaktyk karłowatych wchłoniętych przez Drogę Mleczną w odległej przeszłości. Gwiazdy w M68 są stosunkowo stare i ubogie w metale w porównaniu do gwiazd Drogi Mlecznej. Wiek tej gromady sugeruje, że najjaśniejsze gwiazdy już dawno się wypaliły, pozostawiając jedynie słabe, ciemne elementy.

Obraz przedstawia wycinek nieba o wymiarach 3,4” x 3,4”.

M68, zdjecie wykonane za pomocą teleskopu Hubble’a.

• Typ obiektu: Gromada kulista
  • Jasność: 9,67m
  • Gwiazdozbiór: Hydra
  • Deklinacja: -26° 44’ 38,6”
  • Rektascensja: 11h 18m 55,9s
  • Rozmiar kątowy: 11′

Gromadę M68 da się łatwo zaobserwować za pomocą lornetki. Wykorzystując średniej wielkości teleskop, będziemy w stanie dostrzec pojedyncze gwiazdy. Obiekt ten jest wysunięty na południe, przez co może być trudny do zaobserwowania na północnej półkuli. Najlepszy czas do obserwacji to wiosna.

M68 znajduje się w gwiazdozbiorze Hydry. Znajduje się około 3,5° na południowy wschód od Kraz (β Crv), jednej z gwiazd tworzącej czworokąt w Kruku. Oprócz tego leży blisko linii łączącej β Hya i γ Hya.

Michał Stefanik

Członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Finalista LXIII Olimpiady Astronomicznej.