Prezentowane obok zdjęcie Księżyca krótko po pełni wykonali w sierpniu 2002 roku uczestnicy obozu Klubu Astronomicznego „Almukantarat” w Załęczu Wielkim. W tym roku odbędą się kolejne spotkania.

Fotografia została wykonana przy pomocy teleskopu systemu Newtona o średnicy zwierciadła 15 cm, kamerki internetowej Philips Vesta Pro, oraz telekonwertera x2. Faza Srebrnego Globu wynosi około 99 procent (ubywa). Zdjęcie charakteryzuje się wysoką rozdzielczością dzięki temu, iż jest mozaiką kilkudziesięciu ekspozycji.

W roku 2002 w Załęczu odbyły się dwa obozy astronomiczne, jeden dla nowego „narybku” klubowego, a drugi dla młodzieży, która przygodę z astronomią kontynuowała przez poprzedni rok szkolny. Wzięło w nich łącznie udział około 80 osób. Było to piękne połączenie nauki, wakacji i zabawy w dobrym towarzystwie w uroczym zakątku Polski. Oprócz zajęć z astronomii czy matematyki, chodziliśmy na spacery po okolicy, graliśmy w piłkę nożną i koszykówkę, pływaliśmy w Warcie.

I tak jest co roku. Klub Astronomiczny „Almukantarat” organizuje spotkania od 20 lat (zapraszamy do lektury tekstu o Dwadzieścia lat minęło„>historii Organizacji). Latem tego roku odbędą się kolejne obozy – już teraz zapraszamy gimnazjalistów na astronomiczny obóz naukowy 2004.

Dwa lata temu po raz pierwszy udało nam się połączyć kamerkę internetową z teleskopem. Efektem tego była seria zdjęć nieba, z których część chcielibyśmy tutaj przypomnieć.

Jowisz, 25 sierpnia 2002 godzina 04:58

Zdjęcie wykonano teleskopem systemu Newtona o średnicy zwierciadła 15 cm bez prowadzenia, przy użyciu telekonwertera x2 i kamerki internetowej Philips Vesta Pro umieszczonej w ognisku teleskopu. Ostateczny obraz jest wynikiem sumowania kilkudziesięciu klatek. Pasy są wyraźnie widoczne, zwłaszcza w kontrastowej palecie barw.

Albireo, 25 sierpnia 2002 godzina 04:04

Na fotografii widoczna jest gwiazda podwójna Albireo znajdująca się w gwiazdozbiorze Łabędzia. Warto zwrócić uwagę na różne kolory gwiazd składowych. Zdjęcie wykonano teleskopem systemu Newtona o średnicy zwierciadła 15 cm bez prowadzenia, przy użyciu kamerki internetowej Philips Vesta Pro umieszczonej w ognisku teleskopu. Ostateczny obraz jest wynikiem sumowania kilkudziesięciu klatek. Schematy wykonano w programie SkyChart III.

Ruch Urana na tle gwiazd

Animacja przedstawia ruch Urana na tle gwiazd gwiazdozbioru Koziorożca. Jest ona wynikiem obserwacji wykonanych 21 sierpnia 2002 o godzinie 2:54 (pierwsza klatka) oraz 22 sierpnia 2002 o godzinie 2:47 (druga klatka). Pierwsza klatka jest oryginalna, drugą wykonano przez przesunięcie Urana w oparciu o fotografie wykonane kolejnego dnia. Schemat wykonano w programie SkyMap. Zdjecia uzyskano przy pomocy kamerki internetowej Philips Vesta Pro oraz obiektywu 58 mm. Skala jasności jest logarytmiczna.

Słońce, 16 sierpnia 2002 godzina 14:15

Plansza prezentuje plamy słoneczne dostrzegalne na powierzchni naszej gwiazdy 16 sierpnia 2002 o godzinie 14:15. Wszystkie fotografie wykonano przy pomocy 15-centymetrowego teleskopu systemu Newtona oraz umieszczonej w jego ognisku kamerki internetowej Philips Vesta Pro. Do wykonania zdjęć umieszczonych w niebieskim rogu (żółte numery) dodatkowo użyto telekonwertera x3 oraz poddano je obróbce (uśrednianie wielu ekspozycji). Położenie wszystkich plam zostało precyzyjnie zaznaczone na schemacie w centrum.

Słońce, 16 sierpnia 2002 godzina 14:13

Zdjęcie prezentuje grupę plam słonecznych. Wykonano je przy pomocy 15-centymetrowego teleskopu systemu Newtona bez prowadzenia, kamerki internetowej Philips Vesta Pro umieszczonej w ognisku oraz telekonwertera x3. Kontrastowa paleta barw uwypukla strukturę plam.

Wieszak, 16 sierpnia 2002, godzina 1:48

Gromada otwarta Wieszak (gromada Brocchiego). Zdjęcie wykonano kamerką Philips Vesta Pro bez prowadzenia i jest ono sumą kilkudziesięciu 5-sekundowych ekspozycji. Skala jasności jest logarytmiczna.

M31, 16 sierpnia 2002, godzina 1:07

Zdjęcie nieba w pobliżu galaktyki M31. Obok Wielkiej Mgławicy w Andromedzie dostrzec można dwie satelitarne galaktyki – M32 i M110. Do wykonania fotografii użyto kamerki internetowej Philips Vesta Pro z obiektywem 58 mm. Obraz jest sumą kilkudziesięciu 10-sekundowych ekspozycji. Skala jasności jest logarytmiczna.

Gromady otwarte chi i h Persei

Zdjęcie gromad otwartych chi i h Persei (NGC 884 i NGC 869) wykonano przy pomocy kamerki internetowej Philips Vesta Pro z obiektywem 58mm. Zdjęcie jest wynikiem sumowania 50 klatek naświetlanych po 5 sekund. Chi jest bardziej rozproszona i na zdjęciu ulokowana jest bardziej na lewo. H jest skupiona, oraz położona na prawo i nieco niżej od chi. Skala jasności jest logarytmiczna.

Plejady, 11 sierpnia 2002 godzina 2:02

Zdjęcie Plejad wykonano przy pomocy kamerki internetowej Philips Vesta Pro z obiektywem 58mm. Zdjęcie jest wynikiem sumowania 100 klatek naświetlanych po 5 sekund. Skala jasności jest logarytmiczna.

Saturn, 4 sierpnia 2002 godzina 4:02

Zdjęcie wykonano teleskopem systemu Newtona o średnicy zwierciadła 15 cm bez prowadzenia, telekonwerterem x2 i kamerką internetową Philips Vesta Pro umieszczoną w ognisku teleskopu. Ostateczny obraz jest wynikiem obróbki kilkudziesięciu klatek. Schemat wykonano w programie SkyMap.

Księżyc, 4 sierpnia 2002 godzina 3:47

Mozaika Księżyca z kilkudziesięciu obrazów. Faza wynosi około 25 procent (ubywa). Wykorzystano 15-centymetrowy teleskop systemu Newtona bez prowadzenia, telekonwerter x2 i kamerkę internetową Philips Vesta Pro. Zmodyfikowaliśmy trochę kolory.