Nowy instrument badawczy Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO – European Southern Observatory) o nazwie VIMOS (Visible Multi-Object Spectrograph) został uruchomiony 26 lutego 2002 roku. Mimo tak krótkiego czasu funkcjonowania udowodnił już swą przydatność wykonując świetne fotografie odległych ciał niebieskich.

Ze względu na możliwość dokładnej analizy obiektów odległych od Ziemi VIMOS jest także nazywany Maszyną Kosmologiczną, która może spojrzeć w przeszłość. Pośród wielu fotografii uzyskanych dzięki nowemu instrumentowi znaleźć można: parę kolidujących galaktyk Antennae (NGC 4038 i NGC 4039) oraz niedaleką Mgławicę Krab (M1).

Gromada galaktyk ACO 3341 odległych od nas o 300 milionów lat świetlnych. Są trzymane razem przez potężne siły grawitacji.

Głównym przeznaczeniem nowego urządzenia jest obserwacja wielu odległych ciał niebieskich jednocześnie, co pomoże kosmologom zbudować trójwymiarowe modele kosmosu oraz znaleźć strukturę Wszechświata w dużych skalach.

Kolidujące galaktyki Antennae (NGC 4038 I NGC 4039). W wyniku zderzenia procesy gwiazdotwórcze w obu galaktykach stały sie bardzo gwałtowne.

VIMOS został zainstalowany na 8,2-metrowym teleskopie MELIPAL należącym do kompleksu VLT (Very Large Telescope – Bardzo Duży Teleskop) w Obserwatorium Paranal w Chile.