Otworzyła się polska brama do kolejnego uniwersum, które umożliwia odkrywanie planet pozasłonecznych we własnym domu! Wszechświatem-matką jest Zooniverse a wszechświatem potomnym Planet Hunters wersja PL. Rozpocznij polowanie już dziś!

Z przyjemnością zawiadamiamy, iż 25 listopada 2011 roku wystartowała polskojęzyczna wersja Planet Hunters, czyli Odkrywcy Planet. Co ciekawe, już w angielskiej wersji projektu Polacy odnieśli sukcesy. Nazwisko studentki z Krakowa, Pauliny Sowickiej, zostało wymienione w publikacji naukowej wraz z nazwiskami innych Polaków. Praca ta, traktująca o przewidywanym istnieniu egzoplanet wokół dziesięciu gwiazd, ukazała się w renomowanym czasopiśmie naukowym „Monthly Notices”, które jest wydawane przez Królewskie Towarzystwo Astronomiczne. Od kilku dni odkrycie kolejnej egzoplanety dla Polaków jest jeszcze prostsze.

Jednym z koordynatorów polskiej edycji projektu jest Jan Pomierny, który informuje, że Polacy znów jako pierwsi uzyskali własną wersję językową projektu. Na całym świecie jest w niego zaangażowanych około 500 000 internautów, z czego jakieś 30 000 to Polacy.

Na czym polega polowanie? Paulina Sawicka wyjaśnia, że całe zadanie jest proste, sprowadza się do szukania tranzytów planet, których efekty można dostrzec na wykresach zmian jasności gwiazd, obserwowanych przez satelitę Kepler. Do poszukiwania zachęca też to, że start Odkrywców Planet zbiega się z udostępnieniem kolejnej porcji danych zebranych przez Keplera (oczywiście znów chodzi o satelitę). Na samym polowaniu można poczuć się jak Luke Skywalker – jedna z planet, której odkrycie było rozgłaszane we wrześniu, nazwana została Tatooiną, czyli globem krążącym wokół dwóch słońc. W pierwszej kolejności dostrzegli ją właśnie rycerze Zoouniverse.

Projekt Odkrywcy Planet dostępny jest pod adresem www.odkrywcyplanet.pl. Pytania można kierować na odkrywcyplanet@astronomia.pl.

Remigiusz Lewandowski