Zdjęcie w tle: ESA

We wrześniu 2020 zakończył się pewien etap w misji Artemis. Załogowy statek kosmiczny Orion, który wyniesie astronautów poza niską orbitę okołoziemską, przechodzi ostatnią fazę integracji. W zeszłym tygodniu po raz ostatni na Ziemi rozłożono panele słoneczne.

Każde siedmiometrowe „skrzydło” statku ma zawiasy w dwóch punktach, dzięki czemu po złożeniu paneli Orion zmieści się w owiewce rakiety Space Launch Systems. Panele słoneczne są zaprojektowane do rozkładania w kosmosie. Podczas otwierania na Ziemi mogłyby się złamać pod wypływem siły grawitacji, dlatego podczas testów „skrzydła Oriona” umieszcza na platformie, która podtrzymuje je w szynach od góry i śledzi ich ruch.

Na filmie można zobaczyć proces rozkładania paneli słonecznych w placówce Neil Armstrong Operations and Checkout. Źródło: ESA

Jest to swego rodzaju kamień milowy dla misji Artemis I. Wszystkie duże integracje sprzętowe zostały zakończone, a rozłożone panele słoneczne następnym razem zobaczymy za pośrednictwem kamer znajdujących się na statku. Pomimo utrudnień związanych pandemią Covid-19 prace nad programem kosmicznym trwają. Ufamy, że zakończą się pomyślnym lotem w przyszłym roku.