Pytania z Kosmosu to nowa książka napisana przez Neila deGrasse Tysona oraz Jamesa Trefila, której głównym celem jest udzielenie odpowiedzi na kilka bardzo ważnych kwestii nurtujących ludzkość od wieków. Zainspirowana pytaniami zadanymi przez słuchaczy StarTalk, pozycja jest pełna fascynujących i przystępnych wyjaśnień. W zaledwie dziesięciu rozdziałach możemy znaleźć odpowiedzi na bardzo skomplikowane i ważne pytania.

Styl pisania autorów jest bardzo osobliwy i łatwo go polubić. Lekkie pióro i wiele porównań, które mają na celu zobrazowanie skomplikowanych aspektów zjawisk astrofizycznych, ułatwiają zrozumienie ich. W przystępny sposób zostaje opisana historia odkryć dotyczących Wszechświata. Zaczynając od starożytnych, którzy przy pomocy oka, najpotężniejszego narzędzia ludzi, obserwowali niebo i tworzyli pierwsze mapy nieba, aż do współczesnych narzędzi badania kosmosu, takich jak interferometria czy radioastronomia.

Podczas lektury, autorzy zabierają czytelników na niesamowitą przygodę najpierw w przeszłość, aby wytłumaczyć Wielki Wybuch, tworzenie się pierwszych związków chemicznych, a także życia. Następnie opisane zostają zagadnienia, które dzisiaj spędzają sen z oczu wielu naukowców, takie jak czym jest ciemna energia? Ostatnie dwa rozdziały przedstawiają potencjalny koniec Wszechświata, Układu Słonecznego oraz Ziemi.

Czym jest życie? Jak to się wszystko zaczęło? Jak to się wszystko skończy? Skąd wiemy to, co wiemy? To tylko niektóre pytania, na które autorzy udzielają wnikliwych odpowiedzi z punktu widzenia astrofizyki oraz fizyki. Całość opatrzona jest także grafikami oraz niesamowitymi zdjęciami, co znacznie ułatwia odbiór pozycji.

W książce czytelnicy mogą natrafić także na wiele ciekawostek, a także błyskotliwych tweetów Neila deGrasse Tysona w wersji angielskiej z tłumaczeniem. Ponadto, niektóre odkrycia są uzupełnione o nazwisko naukowców, którzy przyczynili się do nich. W niektórych przypadkach przypisane zostaje uznanie kobietom lub mniejszościom, których udział został umniejszony podczas publikowania prac naukowych.

Książka podzielona jest na dziesięć rozdziałów, w których możemy znaleźć pytania związane z omawianym aspektem, dzięki czemu cała wiedza uporządkowana jest w niewielkie, powiązane ze sobą fragmenty. To, co może utrudnić odbiór pozycji, mogą być dodatkowe informacje umieszczone w żółtej ramce oraz tweety autora, które często przerywają główną narrację. Zaburza to płynność czytania, ponieważ często trzeba wracać do poprzednich części, aby wrócić myślami do tego, o czym była mowa w głównym tekście. Same ciekawostki są warte uwagi, natomiast powinny zostać umieszczone gdzieś indziej, być może na koniec podrozdziałów.

Pytania z Kosmosu to świetne podsumowanie historii astronomii, początków wszechświata i naszej możliwej przyszłości, a jednocześnie jest to przyjemna lektura na letni wieczór. Podczas czytania jesteśmy uświadamiani o tym, że tak naprawdę więcej jest pytań, niż odpowiedzi. W związku z tym, że książka skupia się na wytłumaczeniu wszelkich aspektów od początku w jak najbardziej zrozumiały i przystępny sposób, spodobać się może ona zarówno tym, którzy coś już wiedzą, jak i tym czytelnikom, którym świat astrofizyki jest zupełnie obcy. Jest to też doskonały sposób na usystematyzowanie wiedzy astrofizycznej, czy też na spojrzenie z innej perspektywy na te zagadnienia.

Tytuł oryginalny: Cosmic Queries