Przez ostatnie dwa lata Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) opracowywała koncepcję misji Asteroid Impact and Deflection Assessment (AIDA). Jako obiekt badany została wybrana planetoida Didymos.

Artykuł przygotowała Ewelina Marcinkiewicz.

Didymos jest układem podwójnym, złożonym z dwóch planetoid orbitujących wokół siebie – jedna ma w przybliżeniu 800 m szerokości, druga około 150 metrów. Zgodnie z obecnymi obliczeniami, spotkanie misji AIDA z Didymosem może nastąpić w roku 2022, w czasie największego zbliżenia asteroidy, w odległości 11 milionów km od Ziemi.

AIDA to międzynarodowa niskobudżetowa próba, podczas której zostaną wysłane dwa małe statki, by osiągnąć podwójny cel. Podczas gdy jedna z sond uderzy w mniejszą planetoidę z prędkością około 6.25 km/s, druga nagra całe zdarzenie. Jednym z przewidywalnych efektów będzie zmiana w orbitalnym ruchu dwóch obiektów. AIDA będzie zatem pierwszym krokiem w badaniach, jak unieszkodliwić asteroidę, która zagraża Ziemi.

Wizja artystyczna przedstawiająca planetoidę Didymos wraz z jego księżycem.

Statki będą zbudowane w taki sposób, by były od siebie niezależne i osiągały większość swoich celów samodzielnie. Do zderzenia zostanie wykorzystany Double Asteroid Redirection Test (DART). Szczegółowej obserwacji Didymosa przed i po kolizji dokona Asteroid Impact Monitor (AIM).

Energia uwolniona w czasie zderzenia z DARTem, będzie zbliżona do tej, która powstaje przy uderzeniu w satelitę dużego kawałka odpadu kosmicznego. Zatem misja pomogłaby wymodelować poważne uszkodzenia statków kosmicznych spowodowane przez gruz kosmiczny.

Didymos nie stwarza zagrożenia dla naszej planety. W czasie spotkania z misją AIDA będzie wystarczająco blisko, by móc przeprowadzić obserwacje z Ziemi, teleskopami o średnicy 1-2 m. Zbliżenia wykonane przez AIM pozwolą szczegółowo obserwować dynamikę zderzenia.

ESA opublikowała zaproszenia dla naukowców, by zaproponowali eksperymenty, które mogłyby być przeprowadzone w czasie misji. „Projekt ma znaczenie w wielu obszarach, od nauk stosowanych i eksploracji, do wykorzystania zasobów planetoid”, wypowiada się Andy Cheng, kierownik AIDA w Laboratorium Fizyki Stosowanej Johnsa Hopkins.

Badacze mają czas do 15 marca, by wykazać swoje zainteresowanie.