Zdjęcie w tle: ESA/Hubble & NASA, G. Smith, H. Ebeling, D. Coe

Poniższe zdjęcie z teleskopu Hubble’a przedstawia masywną gromadę jasno świecących galaktyk pierwotnie zidentyfikowaną jako Abell 3192. Podobnie jak inne gromady galaktyk jest wypełniona gorącym gazem emitującym silne promieniowanie rentgenowskie i otoczona niewidzialną ciemną materią. Cała ta niewidoczna masa – znajdująca się również w wielu innych galaktykach widocznych na tym zdjęciu – jest tak ciężka, że zauważalnie zakrzywia wokół siebie czasoprzestrzeń poprzez soczewkowanie grawitacyjne. Mniejsze galaktyki za gromadą wydają się zniekształcone w długie, wypaczone łuki wokół krawędzi gromady.

Zdjęcie Abell 3192 wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a

W badaniach wykazano też, że pierwotna gromada Abell w rzeczywistości składa się z dwóch niezależnych grup galaktyk – grupy na pierwszym planie oddalonej o około 2,3 miliarda lat świetlnych od Ziemi i drugiej grupy znajdującej się w większej odległości około 5,4 miliarda lat świetlnych od naszej planety. Najbliżej środka powyższej fotografii znajduje się ta bardziej odległa, opisana w przeglądzie Massive Cluster Survey jako MCS J0358.8-2955. Uważa się, że masy obu grup galaktyk wynoszą odpowiednio około 30 bilionów i 120 bilionów mas Słońca. Obie największe galaktyki w centrum zdjęcia są częścią MCS J0358.8-2955, natomiast te mniejsze są mieszaniną dwóch grup w Abell 3192.

Korekta – Maksymilian Celiński, Matylda Kołomyjec