Asteroida (2011 AG5) o wyjątkowo wydłużonym kształcie została uchwycona przez Radar Planetarny NASA. Dnia 3 lutego bieżącego roku asteroida ta znajdowała się w odległości ponad 1.78 miliona kilometra od Ziemi (1.2 odległości Ziemia- Słońca). W czasie tego przelotu, naukowcy z Jet Propulsion Laboratory dokonali pomiarów, które pozwoliły im oszacować jej prędkość, rotację i rozmiar. Stwierdzili także, że nie ma ryzyka, aby 2011 AG5 weszła w kolizję z naszą planetą.

Względnie nieduża odległość dała naukowcom NASA pierwszą szansę, aby szczegółowo przyjrzeć się tej asteroidzie, odkąd została odkryta w 2011 roku. Jak się okazało, dzięki 70-cio metrowej antenie Goldston Solar System Radar w ośrodku Deep Space Network w Kaliforni, obiekt ten ma 500 metrów długości i około 150 metrów szerokości – rozmiar porównywalny z nowojorskimi wieżowcami.

Sześć obrazów asteroidy 2011 AG5, uzyskanych dzięki radarowi planetarnemu NASA. Jest to obiekt o najbardziej wydłużonym kształcie zaobserwowany dotychczas tą metodą.

Jak mówi Lance Benner, główny naukowiec z Jet Propulsion Laboratory, który pomógł poprowadzić badania 2011 AG5, „Spośród 1 040 obiektów w pobliżu Ziemi, zaobserwowanych przez radar planetarny [Goldston], ten ma najbardziej podłużny kształt.” Wskazuje to niewątpliwie na nietypowość tej asteroidy.

Obserwacje przy użyciu radaru Goldstone miały miejsce od 29 stycznia do 4 lutego – uchwyciły wtedy również szereg innych detali. Nie tylko asteroida ta ma pewne wklęśnięcie na jednej z dwóch półkul, lecz cechuje się także niejednorodnym układem kolorów. Jej delikatnie jaśniejsze i ciemniejsze obszary mogą wskazywać na różnice w jej składzie mineralnym. Co ciekawe, gdyby 2011 AG5 została zaobserwowana ludzkim okiem, zdawałaby się czarna niczym węgiel. Obserwacje z tego teleskopu potwierdziły także wolne tempo rotacji tej asteroidy – okres jej obrotu wynosi 9 godzin.

Poza lepszym zrozumieniem wyglądu zewnętrznego tej asteroidy, radar Goldstone pomógł naukowcom w Centrum Badań Obiektów Blisko Ziemii NASA (Center for Near Earth Object Studies (CNEOS) oszacować orbitę 2011 AG5. Okazało się, że jest ona eliptyczna, a okres jej obiegu wokół Słońca to około 621 dni. Ponadto, oszacowano, że najbliżej Ziemi asteroida znajdzie się w 2040 roku, kiedy to jej odległość do naszej planety wyniesie około 1.1 miliona kilometrów (ponad trzykrotnie większa odległość od dystansu między Ziemią a Księżycem) – nie ma się więc czego obawiać.

Franciszek Badziak

Entuzjasta fizyki, matematyki i astronomii, licealista. Jeśli go spytacie, co ceni w życiu najbardziej, odpowie, że nie ma czasu, bo gdzieś się spieszy. Poza naukami ścisłymi interesuje się muzyką jazzową, gra na perkusji i łazi po Tatrach.