O obiekcie:

Caldwell 55 to mgławica planetarna nazywana również Mgławicą Saturna. Widoczna w gwiazdozbiorze Wodnika, znajduje się ok. 1400 lat świetlnych od Ziemi. Ta stosunkowo mała odległość sprawia, że C55 jest popularnym obiektem badań teleskopowych na całym świecie. Badanie mgławic planetarnych jest szczególnie interesujące, ponieważ nasze Słońce za 5 miliardów lat stanie się jedną z nich. To, co widzimy dzisiaj jako C55, to pozostałości po średniej masy gwieździe, która nie przeprowadza już syntezy jądrowej we wnętrzu. W centrum mgławicy znajduje się biały karzeł, a wokół niego zewnętrzne warstwy umierającej gwiazdy, tworzące chmurę materii. Od nich pochodzi nazwa Mgławicy Saturna – niegdyś pozostałości gazu przypominały pierścienie tej planety. C55 była jednym z pierwszych odkryć Williama Herschela; zaobserwował ją 7 września 1782 roku.

• Typ obiektu: mgławica planetarna
  • Numer w katalogu NGC: NGC 7009
  • Jasność obserwowalna: 8,0 magnitudo
  • Gwiazdozbiór: Wodnik
  • Deklinacja: −11° 21′ 47″
  • Rektascencja: 21h 04m 10,8s
  • Rozmiar kątowy: 0,58′ × 0,58′

Jak obserwować?

C55 najlepiej widać późnym latem na półkuli północnej (późną zimą na południowej). W małych teleskopach będzie wyglądał jak gwiazda, natomiast w większych teleskopach można zobaczyć więcej szczegółów, np. dwa wydłużone, przypominające pierścienie Saturna płaty.

Marcelina Berhel