O obiekcie:

Galaktyka C12 została odkryta przez Williama Herschela w roku 1798. Znajduje się zaledwie 15 milionów lat świetlnych od nas, co czyni ją jedną z najbliższych nam galaktyk spoza naszej gromady galaktyk.

C12 to spektakularna galaktyka spiralna, o niebieskich, lodowych ramionach krążących wokół rozjarzonego środka. Jest niezwykła nie tylko ze względu na swoje niezwykłe piękno: od jej odkrycia zaobserwowano w jej ramionach aż dziesięć supernowych – właśnie to sprawiło, że nazywa się ją Galaktyką Fajerwerk. Wokół jądra galaktyki widoczny jest ciasny, rozjarzony pierścień, w którym gwiazdy powstają już od 20 milionów lat. Dzięki galaktykom podobnym do C12 naukowcy mogą nauczyć się więcej o narodzinach i śmierci gwiazd, a także o tym, jak powstają galaktyki.

• Typ obiektu: galaktyka spiralna
  • Numer w katalogu NGC: NGC 6946
  • Jasność obserwowalna: +9,6m
  • Gwiazdozbiór: Cefeusz/Łabędź
  • Deklinacja: +60° 09′ 14,09″
  • Rektascensja: 20h 34m 52s
  • Rozmiar kątowy: 11,5’ × 9,8’

Fragment mapy nieba z zaznaczonym położeniem C12.

Caldwell 12 jest najlepiej widoczna w październiku, listopadzie i grudniu. W 80 milimetrowym refraktorze zobaczymy jasne jądro otoczone niewyraźną mgiełką. Większe teleskopy pokażą nam delikatnie zarysowane ramiona. Dookoła niej zobaczymy dużo gwiazd, znajdujących się przed galaktyką.

Małgorzata Jędruszek