Zdjęcie w tle: ESA/Hubble & NASA, Sarajedini i in.

O obiekcie:

C79, znany również jako NGC 3201, jest gromadą kulistą znajdującą się na sferze niebieskiej w Gwiazdozbiorze Żagla oddalony od Układu Słonecznego o 16 tysięcy lat świetlnych. W centrum gromady znajduje się czarna dziura, która została odkryta dzięki efektom grawitacyjnym, jakim podlegają gwiazdy rozrzucone w jej bliskim otoczeniu. Cechą wyróżniającą Caldwell 79 od innych gromad kulistych w naszej Galaktyce jest jej przeciwny zwrot prędkości kątowej wokół centrum Drogi Mlecznej w porównaniu do większości obiektów tej galaktyki. Hipotetycznym wyjaśnieniem tego faktu może być pochodzenie C79 spoza Drogi Mlecznej – gromada mogła uformować się gdzieś indziej we Wszechświecie i w pewnym momencie została przechwycona grawitacyjnie przez naszą Galaktykę. Kontrargumentem do tej hipotezy może być podobieństwo w składzie chemicznym NGC 3201 do innych gromad kulistych w Galaktyce, zatem do wyjaśnienia tego nietypowe zjawiska potrzebne są kolejne badania.

Obiekt został okryty w 1826 roku przez szkockiego astronoma Jamesa Dunlopa.

Zdjęcie C79 wykonane na podstawie obserwacji w zakresie widzialnym oraz ultrafiolecie Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

• Typ obiektu: Gromada kulista
  • Jasność: 6,7^{m}
  • Gwiazdozbiór: Żagiel
  • Deklinacja: -46^{\circ} 24' 44,9''
  • Rektascensja: 10^{h} 17^{m} 36,8^{s}
  • Rozmiar kątowy: 20,0' \times 20,0'
    Promień: 40 ly

Caldwell 79 nie jest widoczny na terenie Polski. Na półkuli północnej jego obserwacje są możliwe jedynie na szerokościach geograficznych w pobliżu równika w czasie wiosny. Najlepsze warunki do jego obserwacji są na półkuli południowej w czasie jesieni. Obiekt widziany nieuzbrojonym okiem jest praktycznie niewidoczny, ale do obserwacji wystarczy nawet lornetka.

Dawid Bielski

Interesuję się fizyką, astronomią oraz matematyką. Aktywnie uczestniczę w spotkaniach Klubu Astronomicznego Almukantarat, a w 2. klasie zostałem finalistą 73. Olimpiady Fizycznej.