Jak podaje najnowszy numer czasopisma „Astrophysical Journal Letters„, po raz pierwszy w historii udało się wykryć tlen w atmosferze planety spoza Układu Słonecznego.

Planeta o nazwie HD 209458b ma już na swoim koncie kilka znaczących rekordów: Była jedną z pierwszych odkrytych planet poza Układem Słonecznym i pierwszą, która przechodziła na tle swojej gwiazdy macierzystej przysłaniając jej blask, co pozwoliło wykryć ją także przy pomocy metody tranzytów (rok 1999). Okazała się także pierwszą planetą pozasłoneczną, na której odkryto atmosferę (2001), a także pierwszą, u której zaobserwowano odparowywanie wodoru z atmosfery (2003). Wreszcie jako pierwsza planeta spoza Układu Słonecznego otrzymała tymczasową nazwę – Ozyrys.

Zespół Alfreda Vidal-Madjara z paryskiego Institut d’Astrophysique, za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a przeprowadził obserwacje, które pokazują wyraźnie, że atmosfera Ozyrysa zawiera, oprócz wodoru, także tlen i węgiel. Jest to niezmiernie ważne odkrycie, bowiem tlen jest jednym z możliwych wskaźników sugerujących istnienie życia. Jednak tlen jest na Ozyrysie tylko jednym z produktów reakcji termojądrowych zachodzących w gwiazdach.

Ozyrys krąży w odległości tylko 7 milionów kilometrów od swojej gwiazdy macierzystej, przez co jego atmosfera jest rozgrzana do temperatury około 1000 stopni Celsjusza.

Maciej Myśliwiec