O obiekcie:

Caldwell 53 to galaktyka soczewkowata, która jest typem pośrednim pomiędzy galaktyką spiralną a eliptyczną. Składa się z galaktycznego dysku oraz większego zgrupowania gwiazd na środku, ale nie posiada spiralnych ramion. Jak większość swojego rodzaju C53 posiada starszą populację gwiazd i zużyła jużwiększość materiału gwiazdotwórczego.

Zwrócona do nas krawędzią, galaktyka znajduje się 32 milionów lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Sekstantu. Caldwell 53 jest najbardziej znana ze względu na supermasywna czarną dziurę, która czai się w jej centrum. Jednym ze sposobów, w jaki astronomowie są w stanie oszacować masę czarnej dziury, jest obserwacja temperatury gorącego gazu ciągniętego w jej kierunku. Dzięki tej metodzie astronomowie szacują, że czarna dziura w Caldwell 53 ma masę mniej więcej miliard razy większą od masy Słońca. Wśród czarnych dziur o tej masie, właśnie ona jest najbliższą Ziemi. Galaktyka została odkryta przez Williama Herschela w 1787 roku.

Na północnej półkuli najłatwiej zaobserwować C53 wczesną wiosną. Będąc jedną z jaśniejszych galaktyk, Caldwell 53 można z łatwością dostrzec przez mały teleskop, który pokaże jej wrzecionowaty kształt oraz jasny obszar centralny.

• Typ obiektu: galaktyka soczewkowata