Sonda Chandrayaan-3 wystartowała z Centrum Kosmicznego Satish Dhawan w stanie Andhra Pradesh w Indiach 14 lipca 2023 r. Statek kosmiczny dotarł na orbitę Księżyca 5 sierpnia, a 17 sierpnia moduł lądownika oddzielił się od reszty i wkrótce potem rozpoczął opadanie na powierzchnię.

Kontrolerzy misji po lądowaniu Chandrayaan-3 w pobliżu południowego bieguna Księżyca.

23 sierpnia Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych ogłosiła udane lądowanie na powierzchni Księżyca. Indie są obecnie czwartym krajem, który dokonał lądowania na Księżycu, po Stanach Zjednoczonych, byłym Związku Radzieckim i Chinach.

W ciągu 14 dni ziemskich – jednego dnia księżycowego – łazik przeprowadzi na powierzchni srebrnego globu szereg eksperymentów.

„Ten sukces należy do całej ludzkości i pomoże misjom księżycowym innych krajów w przyszłości. Jestem przekonany, że wszystkie kraje na świecie, w tym te z globalnego Południa, są w stanie dokonać takich wyczynów. Wszyscy możemy aspirować eksploracji do Księżyca i nie tylko.”

– powiedział premier Indii Narendra Modi

W misję zaangażowana była również Europejska Agencja Kosmiczna, która pomogła w komunikacji z sondą.

Chandrayaan-3 był drugą indyjską próbą lądowania w pobliżu południowego bieguna Księżyca, pierwsza próba odbyła się we wrześniu 2019 r. i zakończyła się niepowodzeniem, gdy lądownik Chandrayaan-2 rozbił się o Księżyc z powodu usterki oprogramowania.