Znamy pierwszą skalistą egzoplanetę o gęstości niemal identycznej z gęstością Ziemi. Jest to CoRoT-7b, orbitujący wokół gwiazdy w konstelacji Jednorożca.

Planeta COROT wypatrzył nową Ziemię„>została odkryta w lutym tego roku. Orbituje wokół gwiazdy CoRoT-7, położonej ok. 500 lat świetlnych od nas, mniejszej i chłodniejszej niż Słońce. Obliczony wtedy promień egzoplanety wynosi ok. 1,8 promienia Ziemi, jednak dopiero teraz było możliwe wyznaczenie jej masy i gęstości. Okazało się, że CoRoT-7b ma masę ok. 5 razy większą niż masa Ziemi, co daje gęstość 5,6 g/cm3 – to niemal dokładnie tyle, co gęstość Ziemi (5,5 g/cm3). Jest to dowód na to, że CoRoT-7b to skalista super-Ziemia.

Niestety, podobieństwa do Ziemi kończą się na gęstości. CoRoT-7b potrzebuje ok. 20 godzin na okrążenie swojej gwiazdy, co czyni ją jedną z najszybciej orbitujących planet. Dodatkowo porusza się tak blisko gwiazdy (ponad 20 razy bliżej niż Merkury wokół Słońca), że na oświetlonej powierzchni egzoplanety panuje temperatura rzędu 2000 stopni Celsjusza, a na ciemnej stronie – -200 stopni. Każe to przypuszczać, że powierzchnia planety jest pokryta oceanem wrzącej lawy.

Obszar nieba wycentrowany na gwieździe CoRoT-7, wokół której orbituje pierwsza znana skalista egzoplaneta, CoRoT-7b.

Do odkrywania układów planetarnych CoRoT wykorzystuje zmiany jasności gwiazd w czasie. Jeśli układ planetarny jest ustawiony względem Ziemi pod odpowiednim kątem, można zaobserwować tranzyt planety na tle jej gwiazdy. Z tych danych można określić promień planety – jednak nie jej masę. Dlatego uzupełniające pomiary zostały przeprowadzone na spektrografie HARPS, który mierzy zmiany prędkości gwiazdy, wywołane obecnością krążącej wokół niej planety. Mimo dużej dokładności przyrządu, astronomowie potrzebowali 70 godzin obserwacji do zgromadzenia odpowiedniej ilości danych. CoRoT-7b jest najmniejszą odkrytą planetą o znanej gęstości.

Podczas analizy ruchu gwiazdy astronomowie odkryli też, że w układzie, w którym zidentyfikowano do tej pory dwie planety, powinna być i trzecia, dalsza – CoRoT-7c, o masie ponad 8 razy większej niż masa Ziemi. Niestety, jej orbita jest nachylona tak, że nie można obserwować tranzytu, więc nie znamy promienia trzeciej egzoplanety.

Teresa Kubacka