Dzięki nowym danym z teleskopu GLAST, astrofizycy z NASA wykazali, że w naszej Galaktyce istnieje dziwna struktura o wielkości 50 000 lat świetlnych, widoczna w zakresie promieniowania gamma. Przyjmuje ona kształt dwóch bąbli, rozciągających się symetrycznie powyżej i poniżej płaszczyzny galaktycznego dysku. Dlaczego tak wielkiej struktury nie zaobserwowano wcześniej? I jaka stoi za nią fizyka?

Teleskop GLAST (Gamma Large Area Space Telescope), znany też jako Fermi, krąży na wysokości 560 km nad powierzchnią Ziemi i obserwuje niebo w zakresie częstości promieniowania gamma. Fotony gamma mają energie rzędu 10-100 gigaelektronowoltów (GeV) – dla porównania, światło widzialne ma energię ok. 2-3 eV, a więc miliard razy mniejszą. Dzięki obserwacji Wszechświata w zakresie promieniowania gamma, naukowcy mogą dowiedzieć się więcej na temat mechanizmów procesów astrofizycznych, które zachodzą przy bardzo wysokich energiach. Dane z teleskopu GLAST służą m.in. do badania aktywnych jąder galaktyk, błysków gamma, gwiazd neutronowych, ciemnej materii.

Przy pomocy Fermiego naukowcy mogą też badać naszą Galaktykę. Opublikowana niedawno praca grupy Douglasa Finkbeinera z NASA rzuca nowe światło na dziwną strukturę, przypominającą dwa gigantyczne bąble, ochrzczone od nazwy teleskopu „bąblami Fermiego” (Fermi bubbles). Ich pierwsze ślady widziano już w obserwacjach nieba w zakresie rentgenowskim i mikrofalowym, jednak dopiero najnowsze dane z teleskopu GLAST pozwoliły potwierdzić wcześniejsze przypuszczenia. Obserwacja była możliwa dzięki bardzo dokładnym pomiarom nieba z ostatnich dwóch lat oraz zastosowanej zaawansowanej obróbce danych.

Uzyskiwane w tego typu pomiarach „surowe” dane zawierają zwykle mnóstwo sygnałów, które pochodzą z różnych źródeł. W przypadku zakresu gamma, oprócz promieniowania pochodzącego od konkretnych obiektów fizycznych, mamy do czynienia także z promieniowaniem rozproszonym na cząsteczkach międzygwiezdnego gazu, które tworzy tło, działające jak silny szum. Dane wymagają więc specjalnej obróbki numerycznej. W tym przypadku, naukowcy najpierw obraz wygładzili, aby usunąć źródła o średnicach mniejszych niż 2 stopnie, następnie zwiększono kontrast i nałożono maski na bardzo intensywne źródła punktowe (jak pulsary czy odległe galaktyki). Na końcu usunięto promieniowanie rozproszone. Aby wykluczyć fakt, że zaobserwowane bąble mogą być efektem tylko i wyłącznie obróbki danych, a nie rzeczywistym zjawiskiem fizycznym, zastosowano niezależnie trzy różne procedury odejmowania tła. W rezultacie każdej z nich otrzymano taki sam wynik.

Dane z teleskopu Fermi, poddane obróbce w celu wyeliminowania promieniowania rozproszonego, wyraźnie pokazują istnienie dwóch bąbli. Promieniowanie bąbli ma znacznie większą energię niż promieniowanie tła. Wyraźna granica bąbli oraz jednorodność emisji sugerują, że powstały one wskutek gwałtownego zdarzenia.

To, co ukazało się po obróbce danych, przerosło najśmielsze oczekiwania naukowców: obraz, jaki mieli z poprzednich badań, okazał się zaledwie ułamkiem całkowitej struktury. Teraz wiadomo, że tworzą ją gigantyczne bąble, emitujące promieniowanie gamma. Rozciągają się one symetrycznie powyżej i poniżej płaszczyzny Galaktyki, wydłużone w kierunku do niej prostopadłym, a każdy z nich ma długość ok. 25 000 lat świetlnych (ok. 50 stopni łuku). Ich charakterystyczną cechą jest ściśle określona, niemal skokowa granica oraz promieniowanie o jednakowym widmie, jednorodne w całej objętości. Wiek struktury jest szacowany na kilka milionów lat.

Nie ma jednoznacznego rozstrzygnięcia w kwestii fizyki, która dzieje się w bąblach. Emisja promieniowania gamma w bąblach prawdopodobnie jest efektem odwrotnego rozpraszania Comptona. W zjawisku tym padający foton zderza się z elektronem o dużej prędkości, w wyniku czego rozproszony foton zabiera część energii, a zatem ma wyższą częstotliwość niż przed zderzeniem. Naukowcy sugerują, że bąble to obszary o gęstości mniejszej niż otaczający je gaz międzygwiezdny, co potwierdzają obserwacje rentgenowskie; to tłumaczyłoby też obserwowany kształt struktury. Panuje w nim jednak o wiele większe ciśnienie, dzięki czemu można obserwować odwrotny efekt Comptona.

Skąd w naszej Galaktyce tak dziwny twór? Symetria bąbli sugeruje, że ich źródłem było zjawisko w centrum Galaktyki. Naukowcy proponują kilka alternatywnych mechanizmów: wzmożona aktywność czarnej dziury z centrum Galaktyki, gwałtowne procesy formowania się gwiazd (kilka wariantów o różnym przebiegu) ze współdziałaniem galaktycznego wiatru, czy też osobliwe zachowanie pola magnetycznego. Jednak nie ma jeszcze dowodów, aby rozstrzygnąć, który z nich jest prawdziwy. Nie jest również przesądzone, że za powstanie bąbli i za emisję w nich promieniowania jest odpowiedzialny ten sam mechanizm – fotony o obserwowanych właściwościach mogą powstawać dzięki „wstrzykiwaniu” elektronów z dysku i ich dyfuzji czy też częstym zjawiskom rekoneksji magnetycznej; swój udział mogą mieć nawet procesy anihilacji ciemnej materii.

Wszystko wskazuje więc na to, że odkrycie bąbli przynosi więcej pytań niż odpowiedzi, a wyjaśnienie obserwacji będzie wymagało wejścia na niezbadane do tej pory obszary astrofizyki. Pokazuje też, jak wielkie znaczenie ma budowanie coraz dokładniejszych urządzeń pomiarowych: zbyt mała rozdzielczość i za proste techniki analizy danych sprawiają, że nie jesteśmy świadomi istnienia tak wielkich i dziwnych struktur, jak właśnie bąble Fermiego.

Teresa Kubacka