Odkryto ogromną proto-supergromadę galaktyk — Hyperion, która powstała zaledwie 2,3 miliarda lat po Wielkim Wybuchu. Hyperion jest największą i najbardziej masywną strukturą, którą odkryto w tak wczesnym Wszechświecie. Ustalono, że masa supergromady to więcej niż biliard mas Słońca i jest porównywana z masą największych obiektów w kosmosie.

Hyperion znajduje się w gwiazdozbiorze Sekstantu, gdzie został odkryty na podstawie analizy danych zebranych przed instrument VIMOS zamontowany na Bardzo Dużym Teleskopie — VLT. Naukowcy nie spodziewali się takiego odkrycia w ramach projektu VIMOS Ultra-deep Survey, ponieważ światło pochodzące od supergromady było mocno przesunięte ku czerwieni. Zazwyczaj obiekty tego typu wykazują mniejsze przesunięcie, co oznacza, że upłynęło wystarczająco dużo czasu, by we Wszechświecie mogła powstać tak ogromna struktura.

Porównanie rozmiaru Hyperiona do typowej, masywnej gromady galaktyk.

Większość supergromad, znajdujących się dużo bliżej Ziemi niż Hyperion, dłużej się formowało, więc grawitacja działała przez dłuższy okres, by skoncentrować całą materię w jednym miejscu. W przypadku Hyperiona proces ten trwał krócej, więc materia jest bardziej rozproszona. W proto-supergromadzie znajduje się siedem obszarów o wyższej gęstości, które są połączone między sobą włóknami galaktyk.

Biorąc pod uwagę rozmiar Hyperiona, w przyszłości powinien ewoluować on w obiekt typu Wielkiej Ściany Sloan lub Supergromady Lokalnej. Porównanie tej proto-supergromady do innych, podobnych struktur może dostarczyć naukowcom nowych informacji, jak rozwijał się Wszechświat i w co mogą ewoluować znane nam obiekty. Dodatkowo daje im możliwość na podważenie niektórych modeli dotyczących powstawania supergromad.